Війна, особливо гаряча фаза з  24 лютого 2022 р.  дезорганізувала   діяльність громадської організації, з одного боку, проте, з іншого  боку – мобілізувала на перебудову діяльності на нові потреби людей, країни.  Зараз вже якось адаптувалися до безкінечних повітряних тривог, обстрілів, вимкнень світла, холоду. Повернулися додому, пережили ремонти, познаходили своїх людей – половина в Україні, половина – за кордоном в різних країнах.

Незважаючи на  складні умови для організації, яка складається з переселенців, ЛОО “Чайка” продовжувала надавати допомогу жінкам, соціально незахищеним громадянам, територіальним громадам. Так, у 2019 р. будо розроблено і представлено програму інтеграції ВПО у місті Василькові. На фото – обговорення програми з представниками Васильківської міської ради, місцевих громадських організацій. Робота виконана разом з аналітичним центром СЕДОС.  У 2020- 2021 роках (20.07.2020 – 20.03.2021)  було реалізовано проєкт «Бюджетний сканер житла для ВПО» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні. На цьому сайті надано інформацію про дослідження учасниками проєкту ходу коштів, що виділяються на житло для ВПО в Україні.

 2020 – 2021 р

 

Оскільки в ході тривалого моніторингу реалізації житлових програм прогресу майже немає, то хочемо пригадати про два  найбільш вразливі моменти щодо прозорості використання коштів. Перший:  затвердження на рівні Верховної Ради у бюджеті коштів на житлові програми для ВПО в менших сумах порівняно з потребами ВПО і планами Міністерств і органів місцевого самоврядування . Другий: незадовільне використання коштів на етапі будівництва житла для ВПО. Це було доведено нами при виїздах до міст в різних регіонах і обстеження будівель на місці, бесід з ВПО, з  представниками будівельних компаній, місцевих рад.. Ми побачили, що не вирішено питання контролю, щоб з ВПО, який цими грошима практично не розпоряджається, забудовники не вимагали б зайвих грошей під різними приводами. Нами була укладена Дорожня карта для виправлення недоліків і розвитку питання, вона була подана  до Кабінету Міністрів,  Міністерства реінтеграції, Міністерства регіонального розвитку, Верховної Ради України.. Моніторинг не провели, бо почалася гаряча фаза війни. Вважаємо питання відкритим, проблему нерозв’язаною і атакою, що їй треба приділяти ще більшу  увагу. Звісно, ситуація в Україні у 2022 році  різко ускладнилася. З’явилися нові біженці, нові внутрішньо переміщенні особи, питання житла, скоріше, прихистку,  треба теж вирішувати, при чому терміново, бо це 7 млн біженців, дуже рухливих, з них в Україні перебувають як ВПО понад 4 млн осіб, що перевищує чисельність ВПО -2014 року. Це зовсім інший зріз проблем. Третій сектор і держава мають напрацювати різні підходи до 2 когорт ВПО, бо потреби їх різні, незважаючи на їх спільний знаменник – відсутність житла.   Це наші завдання на 2023 рік.

 

2022 р.

У 2022 р. ми працювали на деокупованих територіях з соціально вразливими групами людей, які постраждали від знищення або пошкодження їхнього житла. Ця робота була підтримана Українським Жіночим Фондом,. Проєкт і грант були невеликими – з 20.06 по 20.09.2022 р., але робота на волонтерських засадах проводиться постійно, включаючи  2023 рік, бо проблем у людей багато.

Проєкт “Інформаційно-документальна допомога пенсіонеркам Бородянської ОТГ по відновленню їх зруйнованого та пошкодженого житла» виконувався на території Бородянської ОТГ. Виконавці виїжджали до найбільш зруйнованих сіл, відвідували самітних жителів похилого віку (а це в основному жінки), звертали увагу на ступінь руйнувань, констатували або підтверджували думку власників житла, що в Актах комісійного обстеженні і детального обстеження пошкоджених будівель є  розбіжності в бік зменшенні ступеню руйнацій. Незгодні з допущеними розбіжностями  жителі написали з нашою допомогою заяви на перегляд актів, уточнення даних. Акти були переглянуті.

Великою проблемою виявилися неоформлені документи на спадщину, що унеможливлювало подання заяви на компенсацію, яка не призначається у випадку відсутності реєстрації в спеціальному Реєстрі знищеного і пошкодженого житла. Найбільше часу ми приділили безпомилковому  оформленню документів на реєстрацію , що підтверджують право власності на житло. Для багатьох процес збору таких документів – довгий шлях з діями у певному порядку, що називається алгоритмом  дій. Ми прописали такі алгоритми для 9 типовіших ситуацій. Але у кожного були свої нюанси, тому кожна консультаціям була персональною. Найбільший алгоритм склав 33 кроки до моменту внесення запису в реєстр на компенсацію.

Наступною проблемою була зафіксована нестача будівельних матеріалів для ремонту житла.   Ми записали, що кому треба, і передави списки потреб на ремонт до селищної ради для врахування в розподілі матеріалів.

Моніторинг виконання пропозицій доводить, що частина завдань виконана. Але в Бучанському районі 12 ОТГ, інші також чекають на допомогу.

У 2023 році плануємо  виїзди на місця, вже у посиленому варіанті – з юристом, з підключенням Гарячої лінії і можливістю надати консультації по телефону.

Питання ВПО першої хвилі (2014 рік) також внесено до наших планів,.

Будемо нарощувати потенціал – число юристів, правозахисників, сприяти постійній роботі машини, візьмемось за розроблення дорожніх карт для району – це наші пріоритети у 2023 році.

На  майбутнє.  До перегляду Стратегії ЛОО “Чайка”

Перед   “Чайкою”  стоїть завдання  з огляду на   зміни  ситуації в Україні у 2022 році і пов’язані з  цим укладення діяльності “Чайки” та нові виклики, на які ми маємо відповісти влучними  діями, переглянути стратегію ЛОО “Чайка” на   найближчий  період  2023   –  2025  роки

Для   того, щоб осмислити  її, подумати,  що робити, надаємо небайдужим  читачам внутрішній аналіз діяльності ЛОО “Чайка” в її розвитку. І  будемо визначати    нові  пріоритети, цілі, завдання.  У  кого  є пропозиції,  просимо  подавати  через  телеграм-канал,  вайбер або електронну пошту   lgseagull@gmail.com

 

Інформація про організацію

Ід код організації   25938569

DUNS 364544948

РОЗДІЛ  І.  

 

Сфери   діяльності ЛОО «Чайка»:

 

  1. Луганська обласна громадська правозахисна жіноча організація «Чайка» (ЛОО «Чайка») має 25 річний досвід активної громадської діяльності у сфері захисту прав людини жінок та їх родин, соціально незахищених груп населення, споживачів житлово-комунальних послуг, а з 2014 року – додатково ще внутрішньо переміщених осіб[1].

  1. ЛОО «Чайка» виникла як група інформаційної, правової, гуманітарної, інтелектуальної підтримки вимог учасників акцій протесту шахтарів на Луганщині у середині 90-х років ХХ століття. Згодом Організація сприяла розвиткові незалежного профспілкового руху у гірничодобувній промисловості, становленню і зміцненню громадянського суспільства на регіональному рівні[2],[3].

  1. За підтримки ЛОО «Чайка» в різний час було засновано 13 громадських об’єднань (на Луганщині – 11, у Києві – 2), які вирішували питання розвитку місцевих громад, реалізації ініціативи «Партнерство «Прозорий Уряд» на Луганщині, також контролю діяльності влади на рівнях від місцевих рад до міністерства Житлово-комунального господарства ( минула назва) та тих структур, що мають відношення до прозорості житлового процесу стосовно внутрішньо переміщених осіб у зв’язку зі збройною агресією РФ проти України. Це підтверджено реалізацією проєктів [4],[5],[6] ( див. у додатку 1- список організацій, 2 – список реалізованих проєктів).

  1. ЛОО «Чайка» представлена була у 2016р. у Робочій групі з напрацювання проєкту Постанови Верховної Ради України « Про Рекомендації парламентських слухань на тему: “Стан дотримання прав внутрішньо переміщених осіб та громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України та на тимчасово неконтрольованій території в зоні проведення антитерористичної операції” від 31 березня 2016 року № 1074-VIII. [7]

  1. У 2021 р. ЛОО «Чайка» виступила ініціатором нових Парламентських слухань з питань державної житлової політики щодо внутрішньо переміщених осіб (ВПО), працювала у цьому напрямку з Верховною Радою, Кабміном, з Мінреінтеграції [8], [9]. Робота перервалась за причини загострення воєнних дій 24.02.2022 р.

  1. ЛОО «Чайка» активно працювала у складі Тимчасової Робочої групи у 2019 -2021 роках   по розробленню проєкту про компенсацію за пошкоджене / зруйноване майно, яка була утворена при Комітеті Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин і  яка розглядала проєкт, підготовлений організацією «Чайка» як альтернативний.[10], [11]

  1. Зі зміною загальної ситуації в результаті повномасштабної агресії збройних сил РФ проти України 24 лютого 2022 р., ЛОО «Чайка» поширила діяльність у сфері захисту прав на житло також на ті категорії громадян – не ВПО, що постраждали від зазначеної агресії через масове руйнування/ пошкодження житла. Станом на серпень 2022 р. реалізується проєкт «Інформаційно-документальна допомога пенсіонеркам Бородянської ОТГ по відновленню їх зруйнованого та пошкодженого житла» за грантової підтримки Українського Жіночого Фонду та Уряду Канади[12] Проєкт розпочато 23 червня 2022 р. Йдеться про правильне оформлення і пошук за потреби документів на відшкодування/ ремонт за рахунок спеціальних програм, також про конкретну допомогу силами волонтерів з будівництва тимчасового житла, переміщення людей до тимчасового і більш придатного в зимовий період житла, про контроль якості актів обстеження об’єктів та відповідності їм технічних Звітів (серія повідомлень  у фейсбуці  ЛОО «Чайка»)[13]

  1. ЛОО «Чайка» по темі житла для ВПО та інших постраждалих громадян працює також з іншими організаціями і платформами, обговорює питання на їх заходах, поширює інформацію, робить презентації. З 2016 р. вона бере участь у роботі Тимчасової Робочої групи Платформи Shelter Cluster Ukraine (організатор NRC) «Житло. Земля. Власність» (HLP TWG), на засіданнях якої представляє свої напрацювання стосовно житла для ВПО, а останнім часом також щодо компенсації на відновлення житла [14], [15]

  1. ЛОО «Чайка» з 2017 р. бере участь в діяльності Платформи громадянського суспільства «Україна-ЄС» у складі Робочої групи “РГ- 2 УС ПГС. Свобода, юстиція, права людини“, просуваючи питання реалізації житлових, трудових та інших прав громадян і внутрішньо переміщених осіб через механізми Угоди «Україна-ЄС» шляхом проведення аналізу і подання матеріалів розробок до звітів і планування діалогу щодо актуальних питань, що виникають з часом як дотичні в ході реалізації Угоди про Асоціацію «Україна-ЄС» [16] ( див. Додаток 3 – приклад останньої пропозиції до Порядку денного в ГУГЛ-формі)

РОЗДІЛ  ІІ.

 

Довідково (офіційна частина):

 

Реєстрація: Луганська обласна громадська правозахисна жіноча організація «Чайка» (ЛОО «Чайка») зареєстрована Луганським обласним управлінням юстиції 16 листопада 2000 р. № 480.

У 2015 році перереєструвала свої місцезнаходження з Луганська на Київ.

Діє по всій Україні.

Місія відображена у Стратегії організації від 2015 року [17]:

Розбудова Української держави через зміцнення потенціалу і позицій українського жіноцтва  у сфері захисту прав людини та інтеграції внутрішньо переміщених осіб на нових місцях проживання

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Мета зазначена у Статуті ЛОО Чайка»: [18]

Об’єднання зусиль жіноцтва для захисту своїх жіночих, соціальних, економічних, духовних, культурних та інших прав та інтересів жінок, а також їх родин. (Статут)

Статутні завдання:

  1. Сприяння наданню допомоги з захисту прав жінок та членів їх родин;

  2. Сприяння підвищенню правосвідомості жіноцтва;

  3. Створення умов для участі жінок та членів їхніх родин в програмах реалізації своїх соціальних, економічних, духовних та інших інтересів тощо.(Статут)

 

Напрямки діяльності: Захист прав жінок та членів їхніх родин, соціально вразливих верств населення; громадянська просвіта, сприяння розвитку громадянського суспільства, розбудова правової держави, підтримка розвитку  місцевого самоврядування, прозорість і підконтрольність дій влади

Протягом 22 років організація «Чайка» захистила права і законні інтереси понад 10 тисяч громадян. Посприяла створенню 11 громадських організацій і трьох коаліцій в Луганській області та в м. Києві. Успішно реалізувала 31  проект, чим було посилено вплив громадян на реалізацію своїх прав людини та покращено правову ситуацію на місцях[19].[20].

Основні відомості:

Склад ЛОО «Чайка» станом на серпень 2022 р.: 23 особи, з них жінок 90%, чоловіків 10%

Місце реєстрації: Київ (до 2015 року – Луганськ)

Кількість членів організації – 23 ( до 2014 р. – від 150 до 207)

Органі правління: вищий – загальні збори,

                                постійний – Правління,

                                Голова Правління

Голова правління: 2000 – 2002 –  Агєєва Антоніна Леонідівна

                                2002 – 2020 –  Заливна Лариса Миколаївна

                                2020 – 2022 –  Бікла Олена Володимирівна

                                2023  – Лисенко  Альона  Василівна ( 6 міс.)

                                2023 –  на даний час  –  Яременко Ірина Вікторівна

 

 

Представництво на місцях:     Київ, Київська  область,

                                                   Луганська область, Дніпропетровська область,

                                                   Чернігівська область,  Миколаївська  область

Юридична адреса: Контактова пл., буд.7- Г, м. Київ. 04070

тел. 066 766 99 31

ел. пошта lgseagull@gmail.com

веб-сайт: http//chaika.org.ua

фейсбук:  https://www.facebook.com/lugansk.chaika/

РОЗДІЛ  ІІІ.

 

Досягнення і кейси:

 

1.У період з 2003 по 2006 років ЛОО «Чайка» разом з ГО 2Асоціація найманих працівників і власників” АНПВ[21] ініціювала збір інформації, розроблення і прийняття Постанови КМУ «Про затвердження Порядку визначення заробітної плати (доходу) для призначення пенсії у разі втрати документів про її нарахування та виплату» від 5 липня 2006 р. № 919[22]. Постанова стосувалась працівників Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, зі шкідливими, небезпечними, важкими умовами праці, відомості про заробітну платню і пільговий стаж яких не збереглися в середині 90-х років ХХ століття не за вини постраждалих працівників.

  1. ЛОО «Чайка» запровадила у практику, починаючи з 2008 року, проведення громадської експертизи, яка давала конкретні результати по роботі з владою. Зокрема, це стосується громадської експертизи дотримання підприємствами прав споживачів житлово-комунальних послуг в ході реформування житлово-комунального господарства, пілотного втілення програми «Моя домівка» у м. Луганську, багато отриманих матеріалів було доведено до Міністерства Житлово-комунального господарства, до судового керівництва.

  2. Згодом була прийнята Постанова  Пленуму Вищого Спеціалізованого Суду «Про практику розгляду судами заяв у порядку наказного провадження» від 23.12.2011 р. № 14 щодо удосконалення цієї практики щодо споживачів житлово-комунальних послуг [23]  

Впровадження програми «Моя домівка»  було оцінено громадськими експертами негативно, оскільки фактично йшлося про приховану приватизацію комунального житлового фонду у м. Луганську новоствореними управляючими фірмами. У більш пізній час це підтвердилось в масштабі всієї України, у зв’язку з чим постають нові питання щодо удосконалення державної житлової політики

  1. За час перебування у Києві ЛОО «Чайка» протягом 2016-2017 років провела громадську експертизу діяльності КМДА, Київської ОДА щодо дотримання ними прав ВПО, зокрема, на житло. Висновки лягли в основу Програм інтеграції ВПО як по КМДА[24], [25], так і по КОДА[26]. [27] .,[28]

Також з тих  пір   до Громадської Ради при Київській ОДА з 2017 року  обирається представник від внутрішньо переміщених осіб (ВПО), який входить до нової структури у її складі -Комітету,  предметом діяльності якого є захист прав ВПО. [29]

4.Протягом 2017 – 2018 років ЛОО «Чайка» виконана проєкт «Інтеграція  внутрішньо переміщених осіб: житло, робота, сильна громада, село майбутнього», розробила підходи громадських об’єднань до вирішення питань забезпечення ВПО житлом через створення житлового кооперативу ВПО. Ідея отримала розвиток у м. Києві у вигляді будівництва смарт-квартир малоповерхової забудови.[30]

5.Напрацювання і пропозиції експертів від ЛОО «Чайка» розглянуті і взяті до уваги в Міністерстві з питань тимчасово окупованих територій та ВПО (стара назва) при розробці Стратегії інтеграції ВПО[31], [32], у 2020 році – у Комітетах Верховної Ради при розробці  законодавства по компенсації за житло[33].

Зокрема, організацією «Чайка» був розроблений проєкт закону про компенсацію (викуп) державою залишеного на окупованих територіях житла. Передбачався новий механізм фінансування житлового процесу ВПО – випуск цінних паперів банками[34] під потреби ВПО в житлі (купівля, будівництво тощо) за умови відмови від житла, що залишилось на окупованих (деокупованих) територіях  на користь місцевих житлових фондів органів місцевого самоврядування [35], [36]

  1. У 2020- 2021 роках в ході реалізації проєкту «Бюджетний сканер житла для ВПО» ЛОО «Чайка» вивчила питання прозорості бюджетного процесу в діяльності 5 міністерств, які реалізують житлові програми для ВПО, провела бюджетне сканування [37].  Результати, оголошені на прес-конференції[38] і доведені до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України[39], Міністерства реінтеграції ТОТ та до інших дотичних структур. Оголошення результатів отримало резонанс, увага державних органів до проблеми житла для ВПО зросла.  Станом на 2020 рік в Україні діяло сім державних житлових програм, не рахуючи регіональних та місцевих.

7.Випущено понад 20 посібників, брошур, буклетів, друкованих статей в фахових збірниках. .

  1. Буклет «Права шахтера – акционера», 2001 г., 600 прим.

  2. Брошура «Твої права, селянине!», 2004, 4000 прим..

  3. Посібник «Жилищные услуги в твоем доме», 2007, 2000 прим.

  4. Буклет для юнаків «Твое репродуктивное здоровье – это здоровье твоих детей», 2006, 600 прим..

  5. Посібник для луганчан «Мой дом – моя крепость», 2008, 1 издание, 600 прим..

  6. Буклет для споживачів комунальних послуг «Как защитить свои права», 2008, 1000 прим.

  7. Посібник «Мой дом – моя крепость», 2009, 2 видання, доповнене, 300 прим..

  8. Посібник для виборців «Взаимная ответственность:  избиратель и депутат», 2009, 500 прим..

  9. Буклет для автопробігу  «Общественность Луганщины против коррупции»,

  1. 2009, 4000 эприм.

  1. Буклет «Как защитить свои права потребителя жилищно-коммунальных услуг», 2009, 1000 экз.

  2. Звіт про результати реалізації проєкту «Содействие участию граждан в преодолении коррупции и чрезмерной бюрократии в сфере предоставления жилищно-коммунальных услуг через региональную общественную приемную», 2009, 50 экз.

  3. Методичні рекомендації для ОГС  «Особливості проведення громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади по реалізації державних програм реформування (на прикладі реформування ЖКГ)», 2010, 100 экз.

  4. Пам’ятка «Проверь себя в Реестре избирателей!», 2010 Г., 8000

  5. Буклет «Как защитить себя в случае издания судебного приказа, или Истории успеха  защиты прав граждан, 2011, 2000 экз.

  6. Збірник праць міжнародної конференції «Захист прав соціально незахищених громадян при виданні судових наказів за заявами підприємств, що надають комунальні послуги», 2011,  300 примірників

  7. Права людини в Україні 2011. Щорічна доповідь правозахисних організацій.

  1. Розділ V. Право на справедливий суд. – Видання УГС/ХПГ, 2012 _http://helsinki.org.ua/index.php?id=1332320958, 1000 прим.

  1. Буклет «Мир един для всех: толерантности – да, ксенофобии – нет», 2012 г., Луганськ, 500 примірників

  2. Методичні  рекомендації щодо захисту прав споживачів житлово-комунальних послуг ( для студентів юридичних клінік з надання безоплатної правової допомоги) Подвійний випуск, 63 примірники

  1. Заливна Л. М., Звонок О.С., Целовальніченко Н.Є. Комплексна громадська експертиза державних програм щодо толерантності та профілактики конфліктів  на національно-етнічному підґрунті в студентсько – молодіжному середовищі (регіональний досвід) – доповідь на ХІІ міжнародній науково-практичній конференції «Девіантна поведінка. Матеріали науково-практичної конференції (Харків, 6 квітня 2013 р.)»_Харків, ХНУВС, 2013, 70 примірників.

  2. Як захистити свої права людини в умовах реформування системи управління житловим фондом на прикладі впровадження пілотної програми «Моя домівка» у м. Луганську Посібник для жителів багатоквартирних будинків, членів ОСББ, громадських активістів, правозахисних організацій. Луганськ-Київ 2014 (на правах рукопису, розміщено в Інтернеті)

  3. Захист прав людини у місцевих громадах. Посібник для громадських організацій, правозахисного та просвітницького спрямування, представників органів місцевого самоврядування, органів місцевої влади (Луганськ, 2014,120 стор., 400 прим.)

  4. Буклет «Переселенці – не проблема, а ресурс місцевих громад!», 2016, 300 прим.

  5. Буклет «Інтеграція ВПО: житло, робота, сильна громада, село майбутнього», 2017р, 1000 прим.

  6. Список понад 300 виступів у ЗМІ ( різні друковані видання, радіо, телебачення,

             інтернет. Веб-сайт ЛОО  «Чайка» – http://chaika.org.ua

  1. Посібник «Особливості організації юридичної, правової допомоги з питань   компенсації за пошкоджене та знищене житло на деокупованих територіях», 2024  300 прим.

  1. Донори, які підтримали діяльність ЛОО «Чайка» ( розташовані у хронологічному порядку):

  1. Фонд Чарльза Стюарта Мотта

  2. USAID, Програма “Партнерство за прозоре суспільство”

  3. Фонд розвитку ЗМІ Посольства США в Україні

  4. Міжнародний благодійний фонд  „Український жіночий фонд”

  5. Freedom House

  6. Національний Фонд Підтримки демократії (НЕД)

  7. Фонд народонаселення ООН в Україні

  8. USAID, MSI, MCC

  9. Міжнародний Фонд «Відродження»

  10. ПРООН за фінансування  Міністерство закордонних справ Данії

  11. ІСАР Єднання

  12. Проект  Доступ до правосуддя та правової обізнаності в Україні «Правова країна», MSI

  13. ПРООН, ТЦК, за підтримки Посольства Королівства Данія

  14. Рада Європи

  15. The Black Sea Trust for Regional Cooperation  (CEDOS)

  16. Уряд Канади,

  17. Міжнародний благодійний фонд  «Український  Жіночий Фонд»

  18. USAID. Програма “Справедливість для всіх.

РОЗДІЛ IV

Проблеми, які, на погляд ЛОО «Чайка»,

виникли або виходять на перший план  у зв’язку з війною та

потребують аналізу і вирішення за допомогою громадських формувань:

 

  1. Подолання наслідків війни у гуманітарній сфері : сприяння гуманізації суспільної свідомості, особливо серед молоді, серед тих, хто пройшов війну, також посилення гуманітарної складової державного механізму управління . Опора на цільову програму гуманізації (яку треба розробити і прийняти), на мистецтво, на моніторинг, на виховання управлінських кадрів, на молодіжні і жіночі спільноти, на діалог поколінь (концентрація життєвого досвіду старших поколінь щодо виборювання вільної України і розвиток форм передачі його молодшим поколінням України). Ввести до програми освіти молоді до предмету історії книгу М.В. Поповича «Червоне століття» (у перекладі рос. «Кровавый век»).

 

  1. Протидія тенденції до згортання демократії, витоки якої перебувають здебільшого у державі, в глибинах державного апарату, неспроможного до ефективного реагування на навколишні зміни у світі. Розвивати демократичні інститути, що ставлять владу під контроль суспільства і відповідальність перед ним. Провести з метою виявлення ознак подавлення демократії аналіз законодавства щодо громадянського суспільства, змін не тільки нормативно-правової бази, але й практики, включаючи непублічні рішення влади всіх рівнів.

  1. Плекання української ідентичності у різних поколінь, класів, соціальних груп громадян засобами навчання, виховання, мистецтва, культури та плекання культурних пріоритетів українського державотворення. ЛОО «Чайка» вносить в цей напрям свій досвід[41]

  1. Максимальна увага до питань формування світогляду молоді, до переходу до культу щасливої сім’ї. Перегляд практик виховання дітей у сім’ї, ставка на відповідальне батьківство і материнство, здоровий спосіб життя. Викорінення наркоманії, алкоголізму – це сувора і глибоко продумана загальнодержавна програма, яка підсилюється всіма службами, всіма програмами нормального розвитку дитини, розвитку особистості. Також такими етично-духовними інституціями, як церкви, заклади класичного виховання (ліцеї, гімназії та інші заклади сприяння гармонійного розвитку людини, починаючи з дитячих садків), організація туризму, відпочинку, дозвілля, спорту і змагань – з пріоритетом їх етичної, а не комерційної  спрямованості. Особлива увага – масовому мистецтву, правилам  бонтон у різних середовищах (включаючи інтернет, смартфони і т.п.) . Первісним етапом виступає підготовка молоді до сімейного життя. Ідеологія сімейного щастя  і щастя жити, визнання самоцінності людини, її прав і свобод має бути вкоріненою в українському суспільстві  на противагу російському відчуттю безвихідді, сірості, зневаги до людини, до її прав і свобод..

  1. Шанобливі етно-національні відносини треба зберігати. На даний час тут майже немає прогалин, але має бути постійний моніторинг, оскільки питання дуже чутливе до різних вкидів і до вірогідних перспектив погіршення умов існування людства.

  1. Нагальність завдання посилення громадянського суспільства всупереч спробам влади його послабити через утиски за допомогою законодавчих змін.

Посилити аналітичну, експертну функції громадських організацій. Якась велика і НЕЗАЛЕЖНА від чиновників ГО зі стабільним фінансуванням має очолити цей напрям.

Нас бентежить роз’їдання демократичних структур навіть на світовому рівні. Це довела війна, коли проявились повсюди «російські консерви» – агенти впливу (прямі і непрямі). Це питання треба вивчити. Мабуть, щодо цього є закриті дослідження. Але українська громадськість це помічає,    що    проявляється   по контенту у фейсбуці та на  інших платформах масового спілкування (Тік-ток, Інстаграм та ін.)

 

  1. Постановка цілі: соціальна політики має бути гуманізована і оптимізована. Поєднати ці два напрямки важко, але треба надати громадським формуванням більше прав в організації та наданні соціальної допомоги, у створенні соціальних інститутів, де як рівноправні співпрацюють державні службовці і члени громадських організацій з питань соціальної підтримки певних категорій населення, з питань запобігання відтворенню їх соціально і економічно слабкого статусу у нових поколіннях. Потрібні пілотні проєкти під спільним патронатом держави і міжнародних організацій.

  1. Посилення прозорості і підзвітності органів влади перед суспільством.

Маючи досвід участі у всеукраїнському проєкті «Прозорі міста», ЛОО «Чайка» констатує, що прозорість і підзвітність органів влади на місцях небезпечно зменшується. Під прикриттям нерозповсюдження інформації зменшується коло питань і обсяг інформації, визначеної у законодавстві як публічна і обов’язкова для оприлюднення.

Кількість корупційних схем утримується, видозмінюючись, що видно при аналізі сайтів місцевих рад, державних установ і контенту соціальних мереж. Територіальні громади втрачають суб’єктність як продуценти інформації на місцевих сайтах.

  1. Посилення громадського руху в рамках реалізації Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» (ПВУ) та антикорупційного законодавства.

ЛОО «Чайка» має позитивний досвід протидії корупції, набутий в ході реалізації антикорупційних проєктів «Партнерство за прозоре суспільство», «Гідна Україна», започаткувавши в Луганському регіоні рух на підтримку Ініціативи ПВУ «Партнерство «Відкритий Уряд». Має наміри посилити експертну діяльність в напрямку запровадження та моніторингу прозорості та підзвітності влади у Бучанському районі та Бородянській ОТГ. Треба поширити цей метод по Україні повсюдно.

  1. Освіта середня і вища, післядипломна освіта, безперервна освіта

      дорослих, громадянська просвіта /освіта.

Діти не готові до дорослого відповідального життя. Студенти в більшості не мають достатньої кваліфікації  і гарантованого першого робочого місця. Інші види освіти носять спорадичний характер. Потрібна система навчання все життя, в якій людина формується як всебічно розвинута особистість,  і це уберігає її від однобічного розвитку, від абстрактизації праці, підвищує її спроможність відбутися  у своєму  житті. ЛОО «Чайка» має у складі викладачів вищої школи, що працюють (працювали) з дорослою аудиторією, бачать себе в громадянській просвіті, в реформування системи навчання спеціалістів.

  1. Відповідальний вибір. Громадяни голосують на виборах до органів влади і на високі державні посади під впливом настроїв і міфів, що виникають часто в  результаті маніпулюванням суспільною свідомістю. З метою підготовки  громадян:

а)  є потреба проводити постійний моніторинг виконання  передвиборних обіцянок депутатами всіх рівнів і доводити інформацію до виборців даного округу у селі, місті, чим виробити у суспільства неприйняття обману і безвідповідальності;

б) проводити регулярно теледебати між лідерами політичних сил з гострих питань сучасності, щоб виборці могли орієнтуватися на свої корінні інтереси.

Завдання Громадського сектору – роз’яснювати громадянам їх корінні інтересі через призму їх конкретних для даної ситуації прав людини і  її життєвих потреб, які захищаються цими правами;

в) до виборів не допускати тих, хто не покаже задовільного рівня знань з історії України і з української мови.

РОЗДІЛ  V.

Коло інтересів організації «Чайка» в даний період:

На даний час ЛОО «Чайка» сконцентрувала свої зусилля на проектній, аналітичній, волонтерській діяльності, спрямованій на подолання наслідків збройної агресії РФ проти України з метою відновлення житла і умов проживання у постраждалих в ході  воєнних дій регіонах.

Зміст роботи з владою  – посилення якості підготовки рішень органами місцевого самоврядування, експертної допомоги, зокрема, забезпечення аналітичними матеріалами, подання пропозицій на основі досліджень в громадах або по проблемах, участь у підготовці рішень і контролі прозорості діяльності та підзвітності влади перед громадянами .

Зміст роботи з населенням –  надання громадянам інформаційної, правової, гуманітарної допомоги, розвиток громадянської просвіти, залучення активістів і молоді до процесів підготовки прийняття рішень, підтримання процесів української самоідентифікації молоді, посилення захисту прав жінок з врахуванням перенесених важких випробувань внаслідок  війни; посилення   доступності  до населення   юридичної   якісної допомоги,  плекання правової культури  населення,  поширення досвіду роботи громадських радників,  інших параюристів;  організація психологічної допомоги учасникам АТО/ООС,  і їхнім родинаам, особливо тим,  у кого хтось загинув на фронті або   під обстрілами; стимулювання самозарадності, самоорганізації, ініціативності населення;, формування інвестиційних новел і  втілення їх  в життя..

Зміст роботи в громадянському суспільстві

1) посилення демократичних засад у відносинах держави і громадянського суспільства: аналіз низки законопроєктів / законів щодо  зміцнення демократичних процедур і практики, зокрема, у роботі громадських рад, щодо сприяння розвитку експертної та аналітичної функції інститутів громадянського суспільства;

2) підняття питання етики в громадянському середовищі;

3) робота громадськості з молоддю, залучення до громадської діяльності, волонтерства;

4) підтримка активності жінок, зокрема, у виборчому процесі, у владних структурах.

Зміст роботи з міжнародними організаціями – 1)УВКБ ООН (NRC) – Shelter Cluster Ukraine – продовжувати роботу щодо забезпечення ВПО 2014-2022 – постійним і у сенсі Керівних принципів ООН  і Хабітат – достатнім житлом, а мігрантів і нову хвилю переселенців 2022 – тимчасовим житлом;

2)Платформа ГС Україна – ЄС – домагатися доповнення і розширення заходів щодо забезпечення ВПО житлом і роботою (в рамках Розділу ІІІ «Юстиція, Свобода та Безпека».;

3) Розвиток взаємодії з громадськими правозахисними і жіночими організаціями країн Євросоюзу, зокрема, Чехії, Словаччини, Польщі, Німеччини, в яких зав’язані контакти на персональному рівні під час війни і міграції за кордон.(В рамках гл.26 Угоди «Співробітництво з питань громадянського суспільства»).

Авторка, співзасновниця  ЛОО «Чайка»                                                Лариса Заливна

Список   посилань:%

[1] http://chaika.org.ua/

[2] http://chaika.org.ua/velykiy-piket/

[3] http://chaika.org.ua/chikago-1886-novocherkask-1962-lugansk-1998/#more-1485

[4] http://chaika.org.ua/category/our-projects/

[5] Знайомтесь: Коаліція громадських організацій переселенців «Соборна Україна» (внутрішньо вимушено переміщених осіб) (chaika.org.ua)

[6] http://loga.gov.ua/oda/about/depart/dep_uvp/pvu

[7] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1074-19/#Text

[8] https://hromadske.radio/podcasts/hromadska-hvylya/my-khochemo-shchob-buv-vtilenyy-dosvid-inshykh-derzhav-iaki-styknulys-z-vnutrishnim-peremishchenniam-larysa-zalyvna

http://chaika.org.ua/pres-anons-budgetne-skanuvannia-chy-dohodiat-koshty-na-zhytlo-do-vpo/

[9] http://chaika.org.ua/%d0%bd%d0%b0%d1%80%d0%b8%d1%81-%d0%b4%d0%be%d1%80%d0%be%d0%b6%d0%bd%d1%8c%d0%be%d1%97-%d0%ba%d0%b0%d1%80%d1%82%d0%b8-%d0%b4%d0%be-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%bc%d0%b8-%d0%b7%d0%b0%d0%b1/

[10] http://chaika.org.ua/loo_chaika-concepcia-zakone-pro-vykup-zhytla/#more-1470

[11] http://chaika.org.ua/pro-kompencatsiu-za-zhytlo-dlia-vpo-projekt-zakonu/

[12] http://chaika.org.ua/%d0%b6%d1%96%d0%bd%d0%be%d1%87%d0%b0-%d0%be%d1%80%d0%b3%d0%b0%d0%bd%d1%96%d0%b7%d0%b0%d1%86%d1%96%d1%8f-%d1%87%d0%b0%d0%b9%d0%ba%d0%b0-%d0%b4%d0%be%d0%bf%d0%be%d0%bc%d0%b0%d0%b3%d0%b0%d1%94-%d0%b6/

[13] https://www.facebook.com/lugansk.chaika/

[14] http://chaika.org.ua/vyrishennia-zhytlovoho-pytannia-pereselentsiv/#more-1029

[15] http://chaika.org.ua/%d0%bd%d0%b0%d1%80%d0%b8%d1%81-%d0%b4%d0%be%d1%80%d0%be%d0%b6%d0%bd%d1%8c%d0%be%d1%97-%d0%ba%d0%b0%d1%80%d1%82%d0%b8-%d0%b4%d0%be-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%bc%d0%b8-%d0%b7%d0%b0%d0%b1/

[16] https://eu-ua-csp.org.ua/work-groups/

[17] http://chaika.org.ua/?s=%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F+

[18] http://chaika.org.ua/

[19] http://chaika.org.ua/

[20] Меморандум Коаліції «Соборна Україна» (chaika.org.ua)

[21]https://vkursi.pro/company/a/1713  ГО «Асоціація найманих працівників і власників» буда створена на базі Незалежних профспілок гірників (НПГ шахти ім. М.П. Баракова ту м. Краснодоні та інших шахтарських вільних профспілок )в результаті реалізації низки антикорупційних проєктів, виконуваних разом в ЛОО «Чайка» в період корпоратизації у вугільній промисловості. У 2014 р. АНПВ припинила свою діяльність.

[22] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/919-2006-%D0%BF/ed20060705#n11

[23] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0014740-11#Text

[24] http://chaika.org.ua/%d1%80%d0%b5%d0%b7%d1%83%d0%bb%d1%8c%d1%82%d0%b0%d1%82%d0%b8-%d0%b3%d1%80%d0%be%d0%bc%d0%b0%d0%b4%d1%81%d1%8c%d0%ba%d0%be%d1%97-%d0%b5%d0%ba%d1%81%d0%bf%d0%b5%d1%80%d1%82%d0%b8%d0%b7%d0%b8-%d0%b4/#more-754

[25] chrome-extension://nlaealbpbmpioeidemdfedkfmglobidl/https://kyivcity.gov.ua/petytsii_ta_hromadska_aktyvnist/hromadska_ekspertyza/reiestr_hromadskykh_ekspertyz_diialnosti_vykonavchoho_orhanu_kyivskoi_miskoi_rady_kmda/gromadska_ekspertiza_diyalnosti_kmda_z_pitan_vikonannya_zakonodavstva_u_sferi_realizatsi_prav_lyudini_ta_vnutrishno_peremischenikh_osib_u_m_kiyevi_395254/ekspertni_visnovki_i_ekspertni_propozitsi_za_rezultatami_provedennya_gromadsko_ekspertizi_diyalnosti_golovi_kivsko_misko_derzhavno_administratsi_z_pitan_vikonannya_zakonodavstva_u_sferi_realizatsi_prav.pdf

[26] http://chaika.org.ua/%d0%b5%d0%ba%d1%81%d0%bf%d0%b5%d1%80%d1%82%d0%bd%d1%96-%d0%b2%d0%b8%d1%81%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%ba%d0%b8-%d0%b5%d0%ba%d1%81%d0%bf%d0%b5%d1%80%d1%82%d0%bd%d1%96-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%bf%d0%be%d0%b7/

[27] https://koda.gov.ua/normdoc/pro-zatverdzhennya-planu-zakhodiv-z-real-7/

[28] http://koda.gov.ua/normdoc/pro-zatverdzhennya-planu-zakhodiv-z-real-7/

[29] https://koda.gov.ua/gromadskosti/vidkryti-dani/konsultacziyi-z-gromadskistyu/gromadska-rada/struktura/

[30] http://chaika.org.ua/

[31] http://chaika.org.ua/%d0%bf%d1%80%d0%b5%d1%81-%d1%80%d0%b5%d0%bb%d1%96%d0%b7-15-03-2021/

[32] http://chaika.org.ua/sutnist-intehratsii-praktychni-aspekty/#more-1046

[33] http://chaika.org.ua/pro-kompencatsiu-za-zhytlo-dlia-vpo-projekt-zakonu/

[34] http://chaika.org.ua/ecpl-pro-%d1%81ompensatiyu-vpo-za-vtrachene-zhytlo/

[35] chrome-extension://nlaealbpbmpioeidemdfedkfmglobidl/http://chaika.org.ua/wp-content/uploads/2019/10/%D0%94%D0%BE-%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D1%81%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97.pdf

[36] http://chaika.org.ua/vazhlyve-pytannia-kompensatsia-za-zhytlo/

[37] https://r2p.org.ua › wp-content › uploads › кеш

[38] http://chaika.org.ua/%d0%bf%d1%80%d0%b5%d1%81-%d1%80%d0%b5%d0%bb%d1%96%d0%b7-15-03-2021/

[39] http://chaika.org.ua/%d0%bd%d0%b0%d1%80%d0%b8%d1%81-%d0%b4%d0%be%d1%80%d0%be%d0%b6%d0%bd%d1%8c%d0%be%d1%97-%d0%ba%d0%b0%d1%80%d1%82%d0%b8-%d0%b4%d0%be-1%80%d0%be%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%bc%d0%b8-%d0%b7%d0%b0%d0%b1/

[40] Премія “Світло справедливості” (ucu.edu.ua)

[41] http://chaika.org.ua/holodomor-i-nyshchennia-ukrainskoi-rodynno-pobutovo-kultury/#more-1635