Не хочемо, щоб описана рік тому картина щодо житла ВПО повторилась з усіма біженцями, чисельність яких наростає.

Рік тому ця Записка  була подана До Верховної Ради України, До Кабінету Міністрів, до профільного Міністерства реінтеграції ТОТ та інших керівних державних органів.

Ми розуміємо, що ситуація в Україні змінилася з-за гарячої  фази війни.

Але треба врахувати стан минулого вирішення проблеми житла для людей, які стали не по своїй волі мігрантами, біженцями, новими внутрішньо переміщеними особами, і подивитися, що з пропозицій належить пристосувати до нової ситуації , щоб якомога швидше і повніше надати людям допомогу з житлом – тимчасовим, постійним, соціальнім і т.п     

  

Невідкладні питання прозорості реалізації в Україні
житлових програм для ВПО

 

Інформаційно-аналітична записка

 Частина перша

Анотація

Інформаційно-аналітична записка є додатком до пропозиції щодо проведення Комітетських /Парламентських слухань, присвячених розв’язанню проблеми житла для ВПО України.

 

Правозахисна громадська організація жінок-ВПО «Чайка» вивчила питання прозорості інформації про діяльність органів влади і місцевого самоврядування по вирішенню житлового процесу в Україні стосовно ВПО. Встановлено, що проблема житла в Україні не вирішується належним чином за причин: Забезпечення житлом ВПО не є пріоритетом держави.

Координуючої ролі щодо житла для ВПО профільне Мінреінтеграції  не виконує.

Законодавство суттєво відстає від  потреб ВПО.

Діючі житлові програми орієнтовані на більш заможні групи ВПО, які складають 30% , а 70 % ВПО не мають доступних житлових програм.

Реалізація діючих програм супроводжується порушеннями з боку будівельників, органів місцевого самоврядування, також відсутністю контролю з боку органів влади, місцевого самоврядування, спеціалізованих фінансових установ, що фінансують дані програми

Пропонується провести слухання по темі житла для ВПО за участі декількох Комітетів Верховної Ради або Парламентські слухання.

Результатом має бути прийняття   цільової програми “Житло для ВПО”, забезпеченої ресурсами і швидким виконанням в часі.

Надані рекомендації .

Проект «Прозорість житла для ВПО» здійснено громадською організацією ЛОО «Чайка» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні. Погляди учасників проєкту не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

 

Зміст

1.Вступ.

1.1.Проблема житла для ВПО, способи та особливості проведення роботи по її  розгляду.

1.1.Методика виконання

  1. Проблеми житла ВПО на сучасному етапі

2.1. Актуальність наростає

2.2. Причини  довготривалості  проблеми житла для ВПО

  1. Проблема 1. Відсутність довготривалих рішень стала результатом політики влади в центрі і на місцях.

3.1.Деталі житлової політики: набір програм, предметів відання, а  систему не створено

3.2.Результати сканування бюджетів

3.3.Перспективи потреби ВПО у достатньому житлі і низка нових питань

3.4.Штучна ізольованість проблем ВПО у житлі від  системи міжнародної допомоги

  1. Проблема 2. Відсутність стратегії вирішення житлової проблеми ВПО.

4.1.Мінреінтеграції як профільна структура щодо вирішення довгострокових  проблем ВПО.

4.2.Порушення при здійсненні  житлового процесу, які виявлені в результаті дослідження його прозорості

  1. Проблема 3. Питання прозорості житлового процесу для ВПО

5.1.Кошти на житло на ВПО

5.2. Інформація органів влади щодо житла для ВПО.

5.3. Зворотній зв’язок:

  1. Висновки
  2. Пропозиції

 Список скорочень по тексту

АТО/ООС — Антитерористична операція/ Операція об’єднаних сил;

ВЦА — військово -цивільна адміністрація;

ВПО — внутрішньо переміщені особи;

Держмолодьжитло – Державна спеціалізована фінансова установа “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”;

ДСНС — Державна служба надзвичайних ситуацій;

Кабмін — Кабінет Міністрів України;

КПКВК – код програмної класифікації видатків та кредитіування

Мінагропром – Міністерство аграрної політики та продовольства України

Мінветеранів — Міністерство у справах ветеранів України;

МКП — місця компактного проживання;

Мінрегіон – Міністерство розвитку громад та територій України;

Мінреінтеграції – Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій;

Мінсоцполітики –  Міністерства соціальної політики України;

НАН України – Національна Академія наук України

ОДА — обласна державна адміністрація;

ОМС — органи місцевого самоврядування;

УФСІ – український фонд соціальних ініціатив

Учасники та/або ветерани АТО/ООС – особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення.

 

Невідкладні питання прозорості реалізації в Україні

житлових програм для ВПО

 

Мета цієї інформаційно-аналітичної  записки – надати  народним депутатам, спеціалістам різних профілів інформацію про результати вивчення доступності і прозорості інформації про бюджетні витрати на створення житла для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), надати висновки та рекомендації для активізації розв’язання житлової проблеми ВПО в Україні.

 

  1. Вступ.

1.1.Проблема житла для ВПО, способи та особливості проведення роботи по її  розгляду.

Силами ЛОО «Чайка», запрошених фахівців, за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні, з залученням волонтерів-ВПО в містах і районах України в період з 01 липня 2020 р. по 31 березня 2021 р. було реалізовано проєкт «Прозорість житла для ВПО». В результаті оцінено ступінь  прозорості бюджетних витрат, прозорості інформації у сфері забезпечення ВПО житлом: будівництва нового, реконструкції або ремонту старих будинків, придбання житла тощо.

Наріжним каменем інтеграції є забезпечення ВПО житлом. Від 2014 р. 70%  ВПО  не мають постійного і достатнього (в розумінні ООН)[1] житла. Але вирішення питання житла в державі затягується, проблема реально замовчується. ВПО недостатньо користуються можливостями 7 основних державних програм забезпечення житлом. Однією з причин цього є недостатня поінформованість ВПО про діючі програми, також невідповідність практики розроблення і реалізації житлових програм потребам і можливостям ВПО, а найбільше – недостатня увага органів влади до потреб і проблем ВПО.

1.2.Методика виконання:

1) Було вивчено повноту подання офіційної інформації щодо створення житла для ВПО в пілотних 5 регіонах – Тернопільській, Одеській, Луганській, Київській області та у м. Києві – на основі:

  • сканування сайтів керівних органів, органів регіонального та місцевого рівня, визначених попередньо органів місцевого самоврядування на предмет відкритості та прозорості інформації щодо житла для ВПО та діяльності влади щодо його створення;
  • відповідей на запити до відповідних органів влади, органів місцевого самоврядування щодо фінансування і  ходу забезпечення ВПО житлом;
  • безпосередніх поверхневих перевірок на місцях 10 житлових об’єктів, що надаються або були створені (побудовані, відремонтовані, реконструйовані, придбані) для ВПО, ВПО- учасників АТО/ООС. Перевірки супроводжувалися бесідами з мешканцями квартир, проведенням зустрічей з обговорення результатів перевірок з представниками органів місцевого самоврядування, жителів будинків, будівельних компаній тощо.

2) Для визначення потреб ВПО у житлі і ступеню відкритості інформації щодо  житлового процесу для ВПО було проведено соціологічне дослідження методом фокус-груп в 5 названих пілотних регіонах. Додатково були опитані представники місцевих органів влади, також проведені консультації з компетентними фахівцями, які мають досвід роботи на керівних посадах в органах державної влади.

3) Результати аналізу отриманих даних, даних перевірок на місцях  обговорені повторно з експертами з питань житла для ВПО, зі спеціалістами – практиками з метою визначення причин існування проблем та відсутності їх вирішення на всіх рівнях. Прозорість при цьому розглядалась як пусковий механізм активізації житлової політики щодо ВПО в центрі і на місцях, як засіб контролю бюджетних витрат, оцінки цільового використання коштів, відповідності якості житла сумам вкладених коштів.

 

  1. Проблеми житла ВПО на сучасному етапі

2.1. Актуальність наростає.

Головна проблема – відсутність житла у ВПО протягом 7 років проживання на вільній території України.

Загальна характеристика категорії ВПО з позицій вирішення житлового питання:

Відсутність будь-якого, а станом на 2021 рік, через 7 років від початку війни на Сході України – достатнього житла (в розумінні ООН)[2] – є значним порушенням базового права людини.

Крім порушення цього базового права,  актуальність проблеми визначається

  • надзвичайно великою чисельністю ВПО,
  • особливостями їх соціально-демографічного складу,
  • різким зламом життя і соціальними, економічними, матеріальними, фізичними, статусними втратами,
  • тривалістю війни.

 

Детальніше про актуальність:

В Україні звертають на себе увагу гуманітарні наслідки надзвичайно складної гуманітарної ситуації, де понад 4 мільйони осіб потребують гуманітарної допомоги, як це відзначено в Резолюції ПАРЄ  від 2018 р.[3]

На погляд самих внутрішньо переміщених осіб, проблема усугубляється, і питання житла в Україні для ВПО протягом 7 років війни також набуває рис гуманітарних наслідків.[4] В Україні тільки офіційно зареєстровано близько 1,5 млн ВПО. Склад ВПО[5] свідчить про їх вразливість і про масу додаткових потреб, що видно з наступних статистичних даних: непрацездатні особи (пенсіонери, діти, особи  з інвалідністю) складають 67,3 % всіх ВПО, тобто 973454 особи зі 1446881 ВПО. Багато розлучених сімей та самітних людей: середній склад сім’ї зареєстрованих ВПО становить лише 1,23 особи (на обліку 1173283 сімей ВПО).  Переважна кількість ВПО вже в силу лише свого вікового складу вражена «синдромом раптової бідності»[6],[7].

 

ВПО тривалий час перебувають у стані незахищеності, психічної напруги, непевності щодо побудови свого життя, втрачають роки, сили, здоров’я. Згідно зі статистичними даними, ВПО в середньому мають доходи нижче, ніж місцеві жителі: 3 631 грн / міс.  проти 5398 грн. по Україні[8]. Звертає на себе увагу стабільна кількість ВПО з інвалідністю- всі роки в межах понад 51,3 тисячі осіб, незважаючи на значний відтік ВПО-пенсіонерів, понад 200 тисяч осіб, особливо у 2017-2018 роках в період їх дискримінації як «пенсійних туристів»[9]. Це свідчить про те, що людям з інвалідністю ніде подітися, окрім держави Україна. І тому вони мають природній пріоритет перед іншими групами ВПО, як і діти-сироти, жінки похилого віку, багатодітні сім’ї.

 

Державний раціональний підхід до цієї категорії громадян має враховувати зазначені характеристики, і спиратися на певний алгоритм дій, який гармонізує а) потреби ВПО, б) можливості держави, в) спроможності громад, г) позитивний настрій суспільства.

Для віднайдення алгоритму розв’язання проблеми житла для ВПО нами було виділено і вивчено причини, усунення яких припинить гальмування розв’язання житлового питання ВПО, і  це усунення напряму залежать від діяльності Уряду, зокрема, від Мінреінтеграції.

  1. 2. Причини довготривалості проблеми житла для ВПО

В ході вивчення питання прозорості житлового процесу стосовно ВПО ми визначили наступні причини:

1) проведення нераціональної житлової політики стосовно ВПО, укорінення практики постійного дефіциту коштів та відсутності забезпечення іншими ресурсами процесу створення житла для ВПО;

 

2) недосконалість чинного законодавства та міжвідомча, міжгалузева  неузгодженість механізмів щодо забезпечення житлом ВПО, практика порушень норм чинного законодавства в ході реалізації  житлових програм для ВПО;

 

3) непрозорість прийняття рішень, відсутність громадського і достатнього державного контролю за ефективністю  витрат державних коштів, відсутність залученості самих ВПО до процесів прийняття рішень, контролю їх виконання.

З цими причинами пов’язані відповідні проблеми, які належить першочергово розв’язати.

 

 

[1] Генеральна Ассамблея ООН, Совет по правам человека.30 грудня 2013 https://www.ohchr.org/RU/Issues/Housing/Pages/AnnualReports.aspx

[2]Генеральная Ассамблея ООН, Сет по права человека, 30 грудня 2013 р. https://www.ohchr.org/RU/Issues/Housing/Pages/AnnualReports.aspx

[3] https://coe.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/ukrayina-v-parye

[4] http://chaika.org.ua/%d0%b4%d1%83%d0%bc%d0%ba%d0%b0-%d0%b2%d0%bf%d0%be-%d0%bf%d1%80%d0%be-%d1%81%d0%b2%d0%be%d1%94-%d0%b6%d0%b8%d1%82%d1%82%d1%8f-%d0%b1%d0%b5%d0%b7-%d0%b6%d0%b8%d1%82%d0%bb%d0%b0/

[5] https://minre.gov.ua/page/kilkist-zareyestrovanyh-vpo-stanom-na-13-kvitnya-2020-r

[6] http://old2.niss.gov.ua/content/articles/files/bidnist-2026a.pdf

[7] В Україні різко зріс рівень бідності – Світовий банк [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://golospravdy.com/v-ukraini-rizko-zris-riven-bidnosti-svitovij-bank

[8] Витрати і ресурси домогосподарств України (згідно з даними вибіркового опитування щодо умов проживання домогосподарств) за другий квартал 2019 року. Статистичний збірник. Державна служба статистики України. – К., 2019. https://ukrstat.org/uk/ operativ/operativ2018/gdvdg/vrduB_%D0%86Ikv20121zip

[9]https://www.msp.gov.ua/timeline/Vnutrishno-peremishcheni-osobi.html

 

[10] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text

[11]  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1094-2015-%D0%BF#Text

[12] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text

[13] Постанова Кабінету Міністрів України від 8 червня 2016 р. № 376  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/376-2016-%D0%BF#Text