Міністру Міністерства з питань тимчасово окупованих

Територій та внутрішньо переміщених осіб України

Чернишу Вадиму Олеговичу

 

Копії:                                                          Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини  

                                                                                                                   Денісовій Людмилі Леонідівні  

Голові Адміністрації Президента України

Райніну Ігорю Львовичу

Прем’єр-міністру України

Гройсману Володимиру Борисовичу

Голові Комітету з питань людини, національних меншин і    міжнаціональних відносин

Немирі Григорію Михайловичу

Міністру юстиції  України

Петренку Павлу Дмитровичу

 

Шановні керівники держави України!

Відкритий лист “Громадськість не визнає вибори до Громради МінТОТ”

Ми, представники громадського суспільства та окремі правозахисники/журналісти, глибоко стурбовані ситуацією, що склалася відносно процедури участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики, включаючи питання формування громадської ради при Міністерстві з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (далі: МінТОТ).
Міністерство є новою державною установою з багатьма завданнями, тому роль громадськості у період становлення його роботи важко перебільшити, оскільки ніхто краще самих громадян, учасників Антитерористичної операції (АТО) та Операції об’єднаних сил (ООС), внутрішньо переміщених осіб (ВПО), не знає їх потреб і проблем, ніхто, окрім волонтерів і учасників АТО, ООС не набув такого досвіду боротьби і виживання на війні, ніхто, окрім ВПО, не відчував гіркоти війни і страждань далеко від свого дому, від роз’єднання сімей, від скитань по чужих кутках.
1 серпня  2018 року ми, представники громадськості, зібралися на установчі збори Громадської ради при МінТОТ.
Але в ході їх проведення громадські об’єднання стикнулися з такими брутальними порушеннями їх ведення, що не змогли далі терпіти цей фарс і порушення права на свободу виказання думки, пропозицій, терпіти приниження учасників, а тому покинули приміщення.
Були порушені наші права громадян, етичні норми, спаплюжена сама ціль створення громадської ради як  толерантного, конструктивного органу роботи при новому Міністерстві.
Також по змісту виступів представників ініціативної групи і стилю ведення ними зборів виходило, що метою цієї групи було створення під виглядом громадської ради якоїсь структури з функціями тотального контролю за всіма регіонами України, а не на допомогу Міністерству.
Наші зауваження  з цього питання навіть не вислуховувалися. Типове положення про громадську раду при Міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади,  Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у м. Києві та Севастополі державній адміністрації, затверджений  постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. N996  http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/996-2010-%D0%BF/ed20120324 (Типове Положення Постанови 996), встановлює головні вимоги до процедури проведення установчих зборів громадської ради при центральних органах влади. Додатком до Типового Положення може бути спеціально укладений до даної події, доведений до відома і затверджений цими зборами Регламент проведення даних установчих зборів. З ним мають бути ознайомлені учасники зборів, він має бути на зборах, оскільки це є організаційно-процедурний документ, до якого учасники повинні мати змогу звертатися, особливо у складних або спірних моментах.
Так, ми змогли відокремити такі порушення з боку посадових осіб:
1)    При затвердженні складу ініціативної групи не було перевірено організації, які подавались в її склад, чим порушено норми ч.3 ст.7;  ч. 4.ст.6  Типового положення Постанови 996.   Так, і  Громадською організацією «Луганська правозахисна група» (36189551),  і Благодійною організацією «Благодійний фонд «Миротворча ініціатива Донбасу» (39283884), які обидві стали членами ініціативної групи, керує одноособово Целовальніченко Н.Є, чим створюється ризики наявності упередженості при прийнятті рішень. Ця особа була обрана секретарем ініціативної групи http://mtot.gov.ua/do-uvagy-instytutiv-gromadyanskogo-suspilstva-2/. Особа Целовальніченко Н.Є  не викликає довіри і в силу наявності великої кількості негативних  матеріалів в засобах масової інформації, які містять ознаки порушення правил етики адвокатської діяльності, порушення прав людини,  інформація щодо яких не було спростована.  Так, цитата із  ухвали СПРАВА «АНТОН ВАСИЛЬОВИЧ ЛІСНИЙ ТА ДВА ІНШИХ ЗАЯВНИКИ ПРОТИ УКРАЇНИ І РОСІЇ» : “У поточних справах Суд зауважив, що від самого початку інтереси заявників представляли адвокати. Однак перший заявник надав лише копію свого паспорта і фотографії зруйнованого будинку. Не було надано жодних доказів права власності на будинок або будь-яких інших прав, які могли належати заявнику, щодо будинку… Третій заявник подав лише копію свого паспорта”
Цікавим є і той факт, що ще в 2017 році до складу Громради МінТОТ подали свої заявки 106 інститутів громадянського суспільства, а сама Наталія Целовальніченко не увійшла до їх складу через те, що надала документи з неправдивими відомостями.  http://mtot.gov.ua/kandydaty-do-skladu-gromadskoyi-rady-pry-ministerstvi/ Це не завадило цього разу їй очолити Ініціативну групу з підготовки Установчих зборів,  самій розглядати документи своїх організацій на участь, так і відмовляти в участі іншим.
Методичний посібник “Як сформувати громадську раду при органі виконавчої влади”, підготовлений Укр. незалежним центром політичних досліджень   в рамках проекту «Сприяння доступу організацій громадянського суспільства до роботи в громадських радах при органах виконавчої влади» за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження» та проекту «Об’єднуємося заради реформ (UNITER)», що фінансується Агентством США з міжнародного Розвитку (USAID) та виконується Pact, Inc https://ti-ukraine.org/wp-content/uploads/2016/11/civil_councils2010.pdf  (надалі – Методичний посібник) закріплює:
Не менш важливим є питання фаховості членів ініціативної групи. До складу ініціативної групи слід включати осіб, які мають досвід організаційної роботи, представляють «постійно активні» ІГС (а не ті, що постають лише в «передвиборчий період»), чітко розуміють, що і як робити”.
2)  Не було належним чином перевірено організації, які подавали документи до громадської ради, чим порушено норми ч.3 ст.7;  ч. 4.ст.6  Типового положення Постанови 996. Таким чином подали документи та пройшли до складу організації, якими керує або є засновником одна і та ж особа:  Благодійна організація «Благодійний фонд «Миротворча ініціатива Донбасу» (керує та засновник Целовальніченко Н.Є, представляла організацію Звєрєва Катерина Олександрівна, код 39283884) Громадська організація «Луганська правозахисна група» (керує та засновник Целовальніченко Н.Є,  код – 36189551).
Подібна  ситуація склалась і у відношенні  Борисичева Г.В., який одноособово є засновником двох організацій, обидві які подали документи та пройшли в склад громадської ради, а саме: 1)   Керівник Борисичев Г.В,      Громадська організація «Громадський рух «Земляки», код 40134351; 2) Засновник Борисичев Г.В, Благодійна організація «Благодійний фонд «Міжнародна гуманітарна місія» -40052012.
При цьому, Борисичев Г.В та Целовальніченко Н.Є  також є співзасновниками Громадської спілки “Всеукраїнська Платформа Донбасу”, що не є юридичною особою, запис 1481466 (сайт гром. об’єднань).
До цього треба зазначити, що згідно наданої інформації самими кандидатами на участь в громадську раду: ГО «Зростаймо здорові», БО «БФ «Миротворча ініціатива Донбасу», ГО «Люстрація», ГС «Всеукраїнська люстрація» є учасниками/членами даної громадської спілки. Керівником двох організацій, які подали документи та пройшли в громадську раду,  є також і Осуховський О.І.:  ГО «Люстрація» (код 36048969, керівник Осуховський О.І). та ГО «Всеукраїнська люстрація» (код 38746023, керівник Осуховський О.І.). Чим порушуються норми ч.4 ст.7 і ч.3, ст.6  Типового Положення Постанови 996 про єдине представництво від організації і створюється ризики наявності упередженості при прийнятті рішень.
Таким чином, через відсутність належним чином проведеної перевірки документів організацій, які подавалися на установчі збори до МінТОТ, була сформована більшість організацій, які є керованими двома особами, ці ж особи були ще в ініціативній групі обраними головою та секретарем. Потім саме Целовальніченко Н.Є, враховуючи кількість її особистих організацій, було обрано головою установчих зборів.
Таким чином, зауваження з боку інших організацій щодо ризику неупередженого ставлення особи при проведенні голосування було не заслухане та в протокол не внесено.
3) Не було перевірено виконання вимог, які були озвучені як обов’язкові вимоги до діяльності організацій при подачі документів в громраду.
3.1.Так, у вимогах вказано необхідність хоча б мінімального досвіду роботи в цій галузі, надання інформації про діяльність, як правило, за 1 рік існування організації. Громадська організація «Союз переселенців Донбасу», 42266570, була створена лише 26.06.2018, номер запису  1 066 102 0000 014975, за 36 днів до проведення установчих зборів. Зауважимо до цього,  що за причини невиконання ініціативною групою наказу № 57 від 24 травня, згідно якому УЗ мали пройти 23 липня, Міністр Черниш В.О. видав нову редакцію наказу, щоб строк 26.06.2018 р. припадав на більш тривалий період прийому документів від громадських організацій, і саме тому проведення УЗ було відстрочено до 1 серпня 2018 р.
3.2.Деякі організації, які подали документи та пройшли в громраду, не є дотичними тематиці тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб. При цьому на розгляд ініціативній групі з підготовки установчих зборів по формуванню громадської ради були винесені лише ті Громадські організації, які допустили помилки в документах. На жаль, під час проведення установчих було відхилено пропозицію винести  на обговорення питання щодо відсутності в статуті подібних організацій такого напрямку діяльності та/або досвіду діяльності по захисту прав внутрішньо переміщених осіб та необхідності кожному кандидату представитися та окреслити свій досвід. Наприклад, ГО «Об’єднаний екологічний рух Запоріжжя» (код 4082438) в наданій інформації про діяльність вказую за мету діяльності: «здійснення та захист прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема соціальних, культурних та інших інтересів вимушених переселенців та інших категорій населення», але в той же час в інтернет ресурсах, соціальних мережах зазначається, як організація, що має за мету саме екологічну діяльність.
Таким чином є можливість подання неправдивої відомості з боку організації про свою мету діяльності. ГО «Люстрація» (код 36048969, керівник Осуховський О.І). не пройшла  перереєстрацію та в реєстрі неприбуткових установ та організацій не значиться, КВЕД  вказаний 91.33.0 ДІЯЛЬНІСТЬ ГРОМАДСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ, Н. В. І. Г., який вже не дійсний, що ставить під сумність надану нею інформацію про здійснення діяльності.
4) Були виявленні порушення при процедурі проведення голосування:
4.1. Не був оголошений або розданий регламент/порядку денного проведення установчих зборів, не проведено його затвердження. На прохання/вимогу деяких громадських організацій зробити це, замість регламенту/порядку денного учасникам зборів був розданий або показаний перелік питань, які мають бути  затвердженні на установчих зборах, без вказання послідовності обговорення, кількості спікерів, часу, наданого для реплік та виступів, тощо. “Інформація щодо установчих зборів з формування складу Громадської ради при МТОТ 1 серпня 2018 р.http://mtot.gov.ua/informatsiya-shhodo-ustanovchyh-zboriv-z-formuvannya-skladu-gromadskoyi-rady-pry-mtot-1-serpnya-2018-r/  та «ПОВІДОМЛЕННЯ про дату, час, місце, порядок проведення установчих зборів, порядок подання заяв для участі в установчих зборах, відомості про склад ініціативної групи та прізвище, ім’я, електронну адресу та номер телефону відповідальної особи http://mtot.gov.ua/povidomlennya-pro-datu-chas-mistse-poryadok-provedennya-ustanovchyh-zboriv-poryadok-podannya-zayav-dlya-uchasti-v-ustanovchyh-zborah-vidomosti-pro-sklad-initsiatyvnoyi-grupy-ta-pri/», які розміщені на сайті МінТОТ і на які посилалися ведучі зборів, коли учасники вимагали роздати Порядок денний, також Регламент як робочі документи, не містили багатьох суттєвих процедурних моментів, всупереч Методичним рекомендаціям щодо проведення установчих зборів до Громадської ради, де розписані вимоги до проведення і оформлення Установчих зборів, а тому посилання ведучих на ці файли на сайті МінТОТ були безпідставними.
4.2.На прохання декількох організацій змінити кількість лічильної комісії  з 3 осіб на більшу кількість голова установчих зборів, Целовальніченко Н.Є, відповіла, що ініціативна група вирішила обрати саме таку кількість. У той же час на підтвердження своїх слів не змогла надати витяг з протоколу або сам протокол. Це питання було виставлено на розгляд присутніми на установчих зборах  з причини побоювання з боку організацій щодо неупередженості осіб, яких обрали членами лічильної комісії. Адже,ще до 11.00, коли прийшла на збори одна із керівниць громадської організації – Заливна Лариса, ці 3 прізвища вже були першими у списку членів лічильної комісії, і названі 3 особи згодом прийшли разом та сіли поруч на першому ряду ще до початку УЗ.
Зі слів ведучих, «за регламентом», члени лічильної комісії мали рахувати голоси в бюлетенях в окремій кімнаті, без аудіо- або відеофіксації, при цьому бюлетені були анонімними. У таких умовах перевірити достовірність наданої інформації щодо рейтингів осіб, за яких мали б голосувати, неможливо, навіть при вилученні бюлетенів в судовому порядку.
4.3.Не були надані жодні документи на підтвердження розгляду питань, які, за словами голови установчих зборів, Целовальніченко Н.Є,  раніше розглядались ініціативною групою (кількість ініціативної групи, затвердження регламенту/порядку денного тощо), та не обговорювалися в ході зборів та не були запропоновані для переголосування.
4.4. Перелік організацій, які подавалися на голосування, були подані без врахування алфавітного порядку, без вказання посад,  чим ускладнювалося сприйняття інформації.  Хоча Методичний посібник, враховуючи досвід попередніх негативних установчих зборів, закріплює: “Список учасників загальних зборів доцільно формувати в алфавітному порядку із зазначенням прізвища, імені та по батькові делегованого представника ІГС, повної назви інституту громадянського суспільства, а також посади в ньому делегованого представника”. Відсутність посад у списку також дала можливість організаціям, керівником яких є одна особа, одночасно бути присутніми на зборах та голосувати одна за одну.    
ПРОСИМО:
1)      визнати установчі збори такими, що відбулись із істотними порушеннями, які в свою чергу вплинули на процес голосування,  тому не визнавати вибори 1.08.2018  наказом Міністра;
2)        закріпити окрему вимогу щодо заборони організацій, які можуть бути керованими/заснованими однією особою, одночасно подаватися на участь в установчі збори;
3)  провести повторно установчі збори зі зміною ініціативної групи і недопущенням всіх порушень, які в системі склали механізм фальсифікацій 1 серпня 2018 р. З повагою. Громадські або благодійні організацій, які підписалися під даним листом:

  1. ДОНБАС СОС;
  2. ВОСТОК СОС;
  3. ГО «ТИ ПОТРІБЕН УКРАЇНІ»;
  4. ГО “Україна.Час єднатись”;
  5. ГО “Міжнародна агенція змін”;
  6. ГО “Товариство свідомих громадян”;
  7. ГО " Спілка учасників АТО Боярки";
  8. БО "БФ допомоги батальйону "Донбас;
  9. ГО "Луганська коаліція "Громадяни за прозорість дій влади";
10.ГО “ТЕРИТОРІЯ-НОВИЙ СХІД”;

11.ГО “ПЕРЕСЕЛЕНЦІ ДОНБАСУ НА СУМЩИНІ”;

12.ГО “На Добро”;

13.ГО "Мій.Дім.Юа" ;
  1. БФ "До-До";
  2. ГО «Ерлайт»;
  3. "Українська народна рада Донеччини та Луганщини;
  4. Луганська обласна громадська правозахисна жіноча організація "Чайка";
  5. ГО “Міст 3.10”;
  6. НПГД "Солідарність" ;  
  7. ГО "Активне громадське суспільство”;
  8. ГО “Міцна громада”;
  9. БО “БФ “Свої”;
  10. ГО"ГРОМАДСЬКИЙ ЦЕНТР ГОРОДЯН "ПЕРСПЕКТИВА";
  11. ГО ОВПО"Шлях до майбутнього";
  12. Приватна наукова установа “Центр економіко-правових досліджень”;
  13. “Говори!” всеукраїнський бюлетень, Свідотство: КВ 22911-12811Р