Продовжуємо як ВПО інтегруватися в приймаючу громаду. Як отримати землю, не порушуючи законів.
Механізми вирішення житлового питання ВПО шляхом побудови нового житла в селі. Розглядаємо питання як знайти змелю, хто має право на землю, як отримати землю.
Прикладні питання інтеграції. Частина 3. Земля.
1.Наш досвід пошуків землі під житлову забудову
Поселятися в селі в нинішніх умовах вигідно.
По-перше. Серед переселенців чимало людей, які неспроможні оплатити комунальні послуги у міських багатоповерхівках. Якщо жити у своєму будинку в селі, то опалення регулює господар-власник самостійно . Це здешевлює вартість опалення у 5-6 разів.
По-друге. Харчування свіжими продуктами з власного городу – і дешевше, і надійніше, не залежить від строків виплати чи затримки заробітної плати.
По-третє, багато людей надає перевагу чистому повітрю і спокійному життю в сільській місцевості порівняно з містом.
Зв’язок з великим світом при цьому не переривається завдяки підключеності людини до всесвітнього комунікаційного поля через засоби зв’язку, радіо, телебачення, інтернет, через досить налагоджену систему транспортного сполучення.
Ми проїхали 15 населених пунктів у 7 районах, маємо контакти з районними адміністраціями у 3 районах, де нам напевне обіцяли землю під будівництво, якщо залучимо інвестора. І зробили висновки, що землі для будівництва житла для ВПО немає умовно за таких причин:
Практично вся придатна для селян земля вже давно розпайована.
Її тримають як капітал, який можна використати, коли буде дозволено продаж землі або під інші власні цілі.
Земля належить формально різним власникам, але не всі вони є реальними власниками. Є підставні особи, які можуть тільки, наприклад, вести переговори про землю, але питання вони не вирішують – земля їм не належить. Навіть можуть користуватися, розпоряджатися в певній мірі, але не вирішувати її долю як власник.
Таких людей ми зустріли в декількох населених пунктах, але не було сенсу з ними домовлятися.
Якщо десь при зустрічах побіжно згадували про наявність вільних ділянок, то було три «але»:
- вільні ділянки бережемо для учасників АТО, які повернуться з фронту;
- інвентаризація земель не завершена, тому нічого певного обіцяти не можемо, чекайте;
- у нас в районі землі немає, звертайтеся безпосередньо в село.
В селі чули відповідь, що землі немає, попитайте в районі.
Держгеокадастр на наш запит наводив всі три причини: землі вільної в області під житлове будівництво для ВПО немає, інвентаризація не закінчена. А усно додавали: якщо земля і буде віднайдена, то учасникам АТО в першу чергу.
Ми отримали в одному з районів відповідь, що в районі є 2 вільні ділянки – 0,17 га (17 соток) під ОЖБ (особисте житлове будівництво) і 0,40 га (40 соток) під ОСГ (особисте селянське господарство). Землю віддали учаснику АТО.
Питання землі ми вирішили несподівано нестандартним способом. Цим поділимося далі, після того, як розберемося у наших можливостях відповідно до чинного законодавства.
2. Право на землю
Конституція України гарантує кожному громадянину України право на землю (ст.14). Це право громадяни реалізують в процесі безоплатної приватизації землі.
І. Згідно зі спеціальним вітчизняним законодавством – Закон України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” (далі Закон), ВПО мають на додаток до звичних прав людини і прав громадянина в Україні і актуалізовані права відповідно до їх статусу внутрішньо переміщених осіб зокрема:
– Набуття відповідно до законодавства внутрішньо переміщеними особами за місцем їх фактичного перебування прав на земельну ділянку із земель державної власності (ст.11 Закону).
Місцеві державні адміністрації в межах своїх повноважень забезпечують придбання відповідно до законодавства внутрішньо переміщеними особами за місцем їх фактичного знаходження прав на земельну ділянку із земель державної власності (ст. 11 Закону).
ІІ. Однак згідно діючого земельного законодавства, окремого права на землю (ВПО) не мають, тому можуть претендувати на ділянку на загальних підставах.
Згідно зі статтею 121 Земельного кодексу України (ЗКУ), усі громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності.
Ділянка може бути надана не тільки за місцем реєстрації, тобто внутрішньо переміщена особа може безоплатно отримати її в будь-якому регіоні.
До того ж відповідно до ст. 121 Земельного кодексу України кожен громадянин має право на безоплатне отримання шести земельних ділянок із земель державної або комунальної власності.
Перша ділянка – для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де є фермерське господарство.
Друга – не більше ніж 2 га для ведення особистого селянського господарства.
Третя – 12 соток для ведення садівництва.
Четверта – для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах не більше ніж 0,25 гектара, в селищах – не більше як 0,15, у містах – не більше ніж 0,1.
П’ята – не більше як 0,1 гектара для індивідуального дачного будівництва.
Шоста – не більше ніж 0,01 гектара для будівництва індивідуальних гаражів.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян проводиться один раз по кожному виду використання, тобто кожен має право на отримання та приватизацію шести земельних ділянок різного цільового призначення. Законом також не обумовлена необхідність отримання земельної ділянки саме за місцем проживання, тому отримати ділянку землі можна в будь-якій області України.
3. Довгий маршрут до отримання землі у власність
Для тих, хто все ж таки зважився йти по шляху відстоювання своїх прав, послідовність така:
1. Для початку необхідно вибрати бажану ділянку землі, щоб переглянути її на наявність або відсутність власника.
2. Для цього достатньо написати запит в департамент архітектури, містобудування та кадастру і додати до нього роздруківку карти цієї місцевості. На запит необхідно отримати відповідь щодо того, чи вільна ця територія.
3. Далі можна подавати заяву в орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування про вибір місця розташування земельної ділянки, її орієнтовний розмір і цільове призначення.
Процедура досить трудомістка, тож рекомендується звернутися за юридичною допомогою до фахівця.
При розумінні того, що земля приватизується безоплатно, необхідно розуміти, що виготовлення проектної, технічної документації на землю потребує грошових витрат як і оплата нотаріальних дій та адмінпослуги.
Далі –
4. Обравши та визначивши земельну ділянку, необхідно підготувати та спланувати послідовність дій зокрема:
1) Звернутись до органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельними ділянками державної або комунальної власності, із заявою про безоплатне надання земельної ділянки у власність.
Таким органом щодо земель комунальної власності, що переважно розташовані в межах населених пунктів, є відповідна сільська, селищна, міська рада, а щодо земель державної власності, які, як правило, розташовані за межами населених пунктів, є:
– при наданні земельних ділянок для ведення садівництва або особистого селянського господарства – Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в області,
– при наданні земельних ділянок в інших випадках – райдержадміністрація.
До клопотання необхідно додати:
– Викопіювання з кадастрової карти (плану) (його можна замовити в районному (міському) управлінні земельних ресурсів) або інші графічні матеріали, на яких слід відзначити бажане місце розташування земельної ділянки;
– Погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства);
– Копію документа, що посвідчує особу (наприклад, паспорта громадянина України).
За результатами розгляду звернення, уповноважений орган в місячний термін повинен прийняти рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати відмову у його наданні.
Рішення про відмову у наданні Вам дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має бути мотивовано. Підставами відмови відповідно до статті 118 Земельного кодексу України можуть бути лише невідповідність місця розташування об’єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно – територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів.
2) Замовити в землевпорядній організації виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Виконавцем робіт у вибраній землевпорядній організації може бути тільки особа, яка має сертифікат інженера-землевпорядника. Без наявності такого сертифікату у виконавця робіт проект землеустрою буде вважатися недійсним і державної реєстрації земельної ділянки здійснено не буде.
Складання документації із землеустрою передбачає, що інженер-землевпорядник повинен визначити точні межі земельної ділянки, їх геодезичні координати і скласти кадастровий план земельної ділянки. Обов’язковим є встановлення межових знаків, підписання акту узгодження меж земельної ділянки із сусідами. Це необхідно для того, щоб внести відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру. Надалі це дозволить, при необхідності, відновлювати межі земельної ділянки і захищати право на землю.
3) Укласти із землевпорядною організацією договір зафіксувавши предмет договору, вартість, терміни виконання робіт і відповідальність. Обов’язково прочитати проект договору, а якщо якісь з його умов незрозумілі – зверніться до юристів (або родичів, сусідів, знайомих). Типовий договір, форма якого затверджена Кабінетом Міністрів України, можна знайти на Земельному порталі України zem.ua.
Зверніть увагу на те, щоб у договорі були вказані конкретні терміни виконання робіт! Термін виконання робіт згідно із законодавством не може перевищувати 6 місяців.
4) Землевпорядна організація зобов’язана за договором виконати геодезичні роботи і розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в строки, встановлені договором.
Межі земельної ділянки, повинні бути закріплені межовими знаками встановленого зразка. Проект землеустрою повинен бути складений у паперовій формі та у формі електронного документа.
Проект відведення земельної ділянки підлягає погодженню компетентними органами відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України.
У разі, якщо надання земельної ділянки планується здійснити за рахунок особливо цінних земель, земель лісового фонду, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягає обов’язковій експертизі, яка проводиться Держгеокадастром України .
5) Слід звернутися до державного кадастрового реєстратора в територіальному (районному, міському) органі Держгеокадастру України із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки. Якщо інше не передбачено договором про розробку проекту, в цей орган має звертатися землевпорядна організація.
До заяви додається:
• Копія документа, що посвідчує особу;
• Копія документа, що посвідчує повноваження діяти від Вашого імені (договір, довіреність);
• Копія документа про присвоєння податкового номера;
• Розроблений і погоджений уповноваженими органами проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в паперовому вигляді та у формі електронного документа, а у випадку, якщо за проектом проводилася державна експертиза – також оригінал позитивного висновку цієї експертизи;
• Документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки та внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
6) Подана заява протягом 14 днів розглядається державним кадастровим реєстратором територіального органу Держгеокадастру в районі (місті), за результатом чого, в разі, якщо подані документи складені правильно, а межі ділянки не порушують меж вже зареєстрованих ділянок, державний кадастровий реєстратор реєструє Вашу земельну ділянку в Державному земельному кадастрі і видає Вам Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку із зазначенням у ньому кадастрового номера.
7) Необхідно подати до органу, уповноваженого розпоряджатися земельною ділянкою, клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
До клопотання додається:
– Примірник погодженого проекту,
– Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
8) Орган, уповноважений розпоряджатися земельною ділянкою, повинен прийняти рішення про затвердження проекту і звернутися до Реєстраційної служби відповідного підрозділу Міністерства юстиції України за місцезнаходженням земельної ділянки із заявою про державну реєстрацію права власності держави або територіальної громади на земельну ділянку.
9) Після здійснення державної реєстрації права власності держави або територіальної громади на земельну ділянку, зазначену орган повинен прийняти рішення про безоплатну передачу земельної ділянки у власність.
У рішенні обов’язково має бути зазначена площа, місце розташування та кадастровий номер земельної ділянки, який вказаний у Витязі з Державного земельного кадастру.
10) Після отримання рішення про безоплатну передачу у власність земельної ділянки, можна за своїм вибором:
– подати до Реєстраційної служби заяву про державну реєстрації права власності на земельну ділянку,
– подати зазначену заяву через державного кадастрового реєстратора управління земельних ресурсів, в якому отримано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
До заяви додаються:
• Заява про державну реєстрацію (бланк заяви можна завантажити з офіційного сайту Державної реєстраційної служби за адресою: http://www.drsu.gov.ua/show/10163);
• Копія документа, що посвідчує особу заявника;
• Копія реєстраційного номера облікової картки платника податків згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (крім випадків, коли особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади і має відмітку в паспорті громадянина України );
• Документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав;
• Документ про сплату державного мита (за винятком випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита);
• Завірена копія рішення про безоплатну передачу земельної ділянки,
• Виписка з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
11) Подана заява протягом 14 днів розглядається Державним реєстратором, за результатом чого, в разі, якщо подані документи складені вірно, заявнику видається Витяг з Державного реєстру прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у разі, коли заяву подано через державного кадастрового реєстратора, зазначені документи отримуються у нього).
З цього часу Ваше право власності на земельну ділянку зареєстровано державою.
Слід також наголосити, що при вирішенні будь якого вищезазначеного питання, якщо вбачається порушення законних прав або інтересів заявника, необхідно звертатись з позовною заявою до суду на захист інтересів. При вирішенні цього питання в нагоді стануть професійні юристи, волонтери та Громадські організації.
Пришва В.С., юрист проекту
Дана публікація зроблена в межах реалізації гранту, що наданий Проектом Ради Європи “Посилення захисту прав людини внутрішньо переміщених осіб в Україні.”.
Викладені у ній оцінки і погляди є відповідальністю виключно Луганської обласної громадської правозахисної жіночої організації «Чайка» та не обов’язково відображають офіційну позицію Ради Європи
Далі буде:
Частина 4.Робота з громадою, місцевою владою
This entry was posted by Заливна Лариса on Вересень 19, 2017 at 2:31 am, and is filed under Житло для переселенців, Новини. Follow any responses to this post through RSS 2.0. Коментарі та пінги заборонені. |
Коментарі заборонені.
Останні коментарі