03 липня 2019 у  Будинку культури , м. Васильків, по вул. Володимирська, 2, відбуласяся презентація проекту розробки “Програми інтеграції ВПО у м. Василькові”.
Отже, спільними зусиллями внутрішньо переміщених осіб, влади і громади у місті Василькові  буде розроблено пілотну програму інтеграції ВПО.
Питання: чому Васильків?

  • Тому що у Василькові живе близько 1000 ВПО, і їх кількість поволі наростає.
  • Тому що ВПО будуть відтікати з переповненого конгломерату міст (Київ і 5 міст-фактичних супутників, де проживає 187 862 ВПО і абсорбційна спроможність яких вичерпується) до міст більш віддалених, але зручних щодо транспортного сполучення зі столичною агломерацією міст. До таких міст з дуже зручним географічним положенням належить Васильків.
  • Тому що Васильків користується славою промислового міста з гарними перспективами, хоча на практиці ми побачили, що це трохи не так: промисловість частково у занепаді.
  • Тому що Васильків – типове українське місто центральної частини України, яка прихистила 25% ВПО, зокрема, у Києві і Київській області – 17% всіх ВПО в Україні
  • Тому що ми вже давно працюємо в районі. Село Барахти, по якому вже розроблено концепт житла для ВПО і ухвалено у 2017 р. рішення щодо поселення 56 сімей ВПО в разі віднайдення відповідних джерел фінансування, якраз розташоване у 5 км від міста Васильків, яке до того ж виступає у двох іпостасях: це районний центр ( з відповідною РДА) і це місто обласного підпорядкування (з відповідно самостійною, з прямим виходом на область, міською радою). Виходить,  що місто живе наче само по собі.
  • Тому що місто Васильків стикається з типовими проблемами щодо розміщення та інтеграції ВПО.
  • Тому що нас зацікавила виказана кимось ідея створити об’єднану громаду низки навколишніх сіл і міста Василькова, тобто ОТГ. Але спрацювали невидимі гальма інтересів керівників, громад, і всюди –  свій резон.
  • Тому що ми познайомились з містом – спочатку за інформацією, що розміщена у інтернеті, потім – безпосередньо зустрічаючись з керівниками міста, жителями, ВПО. І звернули увагу на специфічні проблеми міста Василькова. Справа в тому, що, мало задумуючись над тим, як живе місто, розташоване поблизу столиці, ми раптом побачили, що бути таким містом – це важка ноша Передусім, проблемою стає відтік кадрів. Адже чи не кожний другий-третій працездатний їздить на роботу до Києва і відповідно частину грошей (скуповується ж там!) і податки залишає у Києві. А місцевий бюджет страждає.
  • Ще особливість, що йде від колись розвиненого промислового міста: на черзі на житло (як пишуть у казенних документах: на квартирному обліку для покращення житлових умов) перебуває1102 жителя Василькова (першочергова – 346 [i], загальна – 649[ii], позачергова – 117[iii]). І це майже співпадає з кількістю ВПО у місті – 1010 осіб. Стоїть завдання: як забезпечити ВПО житлом у місті майже без будівельного розвитку, коли черга на житло така велика і перекривається кількістю ВПО. А ВПО мають бути забезпечені житлом вже на постійній основі. Як бути? Треба шукати.
Питання: які підходи будуть використані при формуванні Програми інтеграції ВПО у м. Василькові?
  • Перед міською владою з 2017 року стоїть завдання розробити місцеву Програму інтеграції ВПО на основі державної Стратегії інтеграції внутрішньо переміщених осіб (ВПО), затвердженої 11.2017 р. Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 909-р Як і в багатьох інших містах України, цієї місцевої програми немає досі, хоча ВПО вже протягом 5 років фактично є бомжами – особами без визначеного постійного місця проживання. Напевне, до 20-30% ВПО з припиненням війни спробує повернутися назад, але частина з них прижитися заново (тобто РЕ-інтегруватися) не зможе: в колишніх місцях постійного проживання ситуація змінилася.
Тому виходимо з того, що у Василькові інтеграція стосуватиметься приблизно 800 осіб, або близько 530 сімей (середній розмір сім’ї ВПО у Василькові – 1,5 особи).
  • У яких сферах проходитиме інтеграція?
Культура, житло, робота, соціальний захист, освіта, медицина. Це основні напрямки інтеграції, по  яких треба створювати свої конкретизовані підпрограми.
В основу технології розробки Програми інтеграції закладено принцип співпраці представників органів місцевого самоврядування з членами громади і самими ВПО за участі спеціалістів з обох сторін у формі спільних Робочих груп.
При цьому враховано, що для ВПО на перший план виходить проблема житла і доходів (робота, бізнес, пенсія, соціальні виплати, тощо).
  • Ми свідомо на перший план виносимо культуру, оскільки саме вона найбільше формує у свідомості людини цінності і філософію життя. До таких цінностей належать взаємна довіра, соціальна згуртованість, співчуття, доброзичливість. Це те, що стає основою для внутрішньої згоди місцевих жителів з тим, що ВПО назавжди поселились у в їхньому місті, що їм треба дати житло, що вони користуються соціальною інфраструктурою нарівні з місцевими жителями, а інколи і з пріоритетом, що ці люди душевно поранені війною і потребують практично у 100% психологічної допомоги, сусідської розваги у важких життєвих ситуаціях. І багато ще чого.
 До речі, в українському місті Василькові є необхідність захищати і пропагувати українку мову, як сказав один з учасників у своєму виступі. «Буде мова – буде нація, буде нація – буде держава».
  • Найбільшу увагу було приділено найважчому питанню щодо реалізації потреб та прав ВПО на житло.
Було підкреслено,  що по-перше, стоїть завдання чітко визначитися, яку частину ВПО вдовольнить соціальне житло (тобто, безплатно надане комунальне житло з оплатою за комунальні послуги, а таких людей очікується до 30% – самотні пенсіонери, інваліди, матеріально малоспроможні сім’ї  тощо).
По-друге, яка частина ВПО може обійтися тимчасовим житлом ( на наш погляд, це ті, що збираються повертатися назад. Вони не інтегруються у повному сенсі цього слова (без житла – це не інтеграція) , а просто застигли на фазі адаптації, тобто призвичаїлись, а на більше вкорінення не розраховують).
По-третє, яка частина претендує на власне  житло, виходячи з можливостей своїх і держави. Ці люди зможуть скористатися однією з декількох програм: «Доступне житло» (кредити, 50:50), кредити банків, інші програми. Завдання своє щодо житла громадськість вбачає у тому, щоб все-таки схилити донорів, інвесторів працювати з громадськими об’єднаннями напряму, без посередників від Міністерств, Кабміну, інших вітчизняних структур. Адже  у них потім важко знайти,  де поділись кошти, виділені для допомоги ВПО.
Співпраця має розпочатися хоча б з  контролю за використанням коштів, що великим потоком йдуть в Україну на допомогу переселенцям, але переселенці цього на собі не відчувають. Ці кошти можна було б використати на житло для ВПО, адже самі переселенці нарахували більше 20 способів вирішення питання житла для різних груп, і в середньому на житло для 1 сім’ї з врахуванням всіх цих способів припадає не так вже й багато – по 15 тисяч дол. Це якщо скласти будівництво нового житла, ремонт тих житлових приміщень, які зараз не використовуються, перевід пристойних нежитлових приміщень у житлові, відумерла спадщина на селі, компенсація за втрачене або недоступне в результаті війни майно та інші способи здешевлення витрат на забезпечення житлом ВПО.
Як видно з вищдезазначеного, питання житла в більшій мірі залежить від рішень загальнодержавного рівня, ніж від місцевого. Але учасники проекту сподіваються  віднайти у Василькові можливості забезпечення житлом ВПО на основі рішень місцевого рівня, підкріплених коштами інвесторів (житло+ донори + робота+ інвестори) .
  • У сфері соціального захисту очікується напрацювання моделі соціального обслуговування ВПО у потребі, що особливо стосується осіб похилого віку, хворих, маломобільних, інвалідів. Запропоновано залучити ресурс самих ВПО, серед яких є багато спеціалістів-медиків, соціальних працівників, підготовлених волонтерів.
  • У сфері освіти можна багато чого пропонувати прогресивного і сучасного. Але у Василькові біда – валиться одна із шкіл, потрібно інженерне рішення – чи підлягає ремонту будівля. Якщо ні – знести і будувати нове.
  • У сфері медицини треба віднайти рішення щодо посилення фінансування системи охорони здоров’я у місті. Об’єднана міськ-райлікарня відчуває брак фінансування: з розділенням бюджету місто не може повністю профінансувати «свою частину» медичної допомоги. Також місто не має власної поліклініки, а реформа пропонує посилення первинної ланки медичного обслуговування.
  • Щодо трудової зайнятості: у місті існує безробіття, яке перекривається роботою у Києві завдяки човниковій міграції працездатного, в основному, молодіжного контингенту жителів Василькова. Вихід однозначний – створення нових робочих місць, інвестиції. Також сприяння розвитку місцевого бізнесу. Відродження традиційних виробництв на базі місцевих ресурсів., як наприклад, гончарне виробництво, також авіаційне забезпечення і т.п.
 Ці питання були або висвітлені у матеріалах  презентації, або в ході запитань і обговорення чи неформальних зустрічей наприкінці заходу.
   Питання. Що оригінального у цих підходах?
  • Було підкреслено, що життєздатну Програму можна створити лише врахувавши і гармонізувавши інтереси суб’єктів інтеграції – сторони ВПО і сторони громади. Але цьому має передувати відповідне соціологічне дослідження: фокус-групи, анкетування, ключові інтерв’ю, запити інформації від влади, вивчення документів.
  • На основі аналізу отриманої інформації буде чітко визначений потенціал ВПО і реальні потреби як ВПО, так і місцевих жителів. Ще важливо, що за ВПО прийдуть кошти міжнародної допомоги, які за великим рахунком, йдуть на житло, освіту, медицину, виховання та інші дуже потрібні в громаді речі.
  • Було досягнуто домовленості щодо створення спільних Робочих груп по всіх 6 сферах інтеграції плюс Група по розробці рішень (дорожня карта для міської ради) + відповідальний за узагальнення та узгодження між програмами у 6 сферах між собою та з законодавством.  Визначені добровільні учасники для входження до робочих груп.
Захід проведено в рамках проекту Аналітичного центру CEDOS “Тренінги з моніторингу інтеграції внутрішньо переміщених осіб в Україні” за підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation. 

 

Посилання:

[i] https://drive.google.com/file/d/12vheKz7yvqfiXTw1tOwcDmsPSdxv0zpT/view

[ii] https://drive.google.com/file/d/1C-bxzbUDQ5frDvS2khJC71gKgUTx9C4f/view

[iii] https://drive.google.com/file/d/15KwgXsiWug-xUWIOHE0ua3W4DgDYHr1-/view