Що треба робити жителям, якщо забудова проводиться явно незаконно
Проходячи курси Громадських радників у Києві, ми, три Громадські радниці, виконали курсову роботу, пов’язану з запобіганням і протидією незаконним забудовам. Тему обрали самостійно як актуальну. Ми вивчили питання, пов’язані з випадками руйнації приватного сектору потворними, не погодженими з жителями забудовами. Нас це тривожило.Ми всі
особисто були задіяні у супротиві беззаконням відносно приватного сектору чи культурної спадщини. Ми побачили, що порушення стали якоюсь пошестю. Столиця Київ вражає незаконними забудовами, що руйнують його багатство – його історичну, архітектурну, ландшафтну цінність, погіршують життя мільйонів людей. Місто Ірпінь страждає від незаконних забудов на торф’яних болотах, річках і річечках, перетворюючись з невиданої краси міста у задушливий кам’яний мішок, особливо при підземнному горінні торфу. Мальовниче село Гнідин на порозі забруднення озера Золоче і наступу на нього будівельного сміття нуворишів.
Таких випадків – багато. Люди обурюються, а як це зупинити – не знають.
Нижче ми описуємо послідовність дій громадян для запобігання і боротьби з незаконними забудовами.
Передусім зауважимо, що наміри забудови спочатку, ще на етапі планів, мають погоджуватися з сусідами (їх підпис), з громадськістю (обов’язкові Громадські слухання перед прийняттям Генерального плану забудови міста, перед початком якогось будівництва, що впливає на умови проживання у будинках поруч з ним).
Арбітрами у спорах виступають місцева влада, державна архітектурно-будівельна інспекція (ДАБІ), Екологічна інспекція, суд, громадськість.
.
Перелік дій в разі виявлення ймовірно незаконного будівництва
у зоні садибної житлової забудови
Зверніть увагу:
наприкінці під таблицею – ознаки незаконності забудови
(або – що вважається законнгою забудовою)
План дій |
Мета і нормативна база |
Ваші дії у разі виявлення порушення |
|
1. |
Запитати у забудовника безпосередньо – документи, що посвідчують право на земельну ділянку, будівельний паспорт, тощо |
З’ясувати, що будується і побачити (скопіювати) дозвільні документи. |
Спроба вирішити проблему за допомогою комунікації. |
2. |
Запросити інформаційну довідку з «Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» – на земельну ділянку.https://kap.minjust.gov.ua/services?keywords= |
Дізнатися хто власник, кадастровий номер, чи нема обтяження на землю.Ст. 3, 19 Закон про доступ до публічної інформаціїСт.1, 8,10 , 53,55, 59,65,73, 96, 96-1,152 та ін. Кодексу України про адміністративні правопорушення |
Створюємо ініціативну групу, гуртуємо громаду.
Вивчаємо законодавчу базу.Викликаємо поліцію, для того, щоб зафіксувати здійснення робіт без дозвільної документації.Пишемо заяву в ДАБІ з вимогою провести перевірку та вжити необхідних заходів щодо припинення незаконної забудови.
Пишемо заяву (краще колективну) в Прокуратуру – місцеву, обласну, генеральну.Порівнюємо з зазначеними планами те, де і як проводиться підозріла забудова.У разі порушень вибудовуємо стратегію протидії і запобігання незаконному будівництву – окрему для кожного конкретного випадку. |
3. |
Замовити витяг з Держгеокадастру.https://map.land.gov.ua/kadastrova-karta |
За допомогою кадастрового номеру дізнатися цільове призначення землі. |
|
4. |
Отримати інформацію про генеральний план та план зонування, якщо такої інформації нема у відкритому доступі -робимо запит на інформацію до держадміністрації. |
Дізнатися чи цільове призначення землі відповідає Генеральному плану та плану зонування території.Якщо це історичне місце – звернути увагу на наявність у генеральному плані історико-архітектурного опорного плану, відповідно до змісту якого можуть накладатися планувально-просторові обмеження для забудови.
ДБН Б.2.2-12:2018, п. 13.1;Ст. 17, п.11 ЗУ « Про регулювання містобудівної діяльності» |
|
5. |
Зробити запит до ДАБІ (Державна архітектурно-будівельна інспекція) та місцевого відділу архітектури про інформацію щодо отримання забудовником дозволу на будівельні роботи. https://dabi.gov.ua/declarate/list.php |
Дізнатися, що за роботи проводяться за даною адресою та чи єповідомлення на початок підготовчих робітабо повідомлення про початок будівельних робіт та будівельний паспорт для початку будівництва.
Запит на публічну інформацію – відповідь протягом 5 робочих днів.Постанова Кабміну від 13 квітня 2011 р. № 466, п. 4,5;
Ст.34 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності»;ст. 20 ЗУ «Про доступ до публічної інформації» |
|
6. |
Подати заяву до ДАБІ з вимогою перевірити чи дотримується забудовник будівельних норм і наскільки фактично виконані роботи відповідають будівельному паспорту. |
ДАБІ повинні провести перевірку і дати відповідь протягом 30 днів, а у разі виявлених правопорушень накласти штраф, термін виконання якого – до 54 днів.Постанова КМУ «Про затвердження порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності»Крім того, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі – припис).У приписі обов’язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.Ст.20 ЗУ «Про звернення громадян»ЗУ «Про відповідальність та правопорушення у сфері містобудівної діяльності»Ст. 376 Цивільний Кодекс України |
Треба робити запит про результати перевірки.В разі бездіяльності ДАБІ – подавати на неї судовий позов.Конституція України, ст.55 |
7. |
Зробити запит до органів місцевого самоврядування щодо проведення громадського обговорення для врахування громадських інтересів. |
З’ясувати чи проводились громадські обговорення під час затвердження містобудівної документації.Ст. 21 закону «Про регулювання містобудівної діяльності»Постанова КМУ від 25 травня 2011 р. N 555 «Про затвердження Порядку проведення громадських слухань до врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні» |
Вимагати врахування інтересів громадськості шляхом написання протестів. Можливі відповідні позитивні зміни у генеральному плані населеного пункту, плані зонування територій, детальному плані територій. |
8. |
Якщо об’єкт розташований в зоні охорони пам’яток, робимо запит на публічну інформацію до Міністерства культури або Департаменту культури відповідної місцевої адміністрації. |
Отримуємо копію охоронного договору та копію дозволу на виконання будівельних робіт на території пам’ятки; оскільки це запит на публічну інформацію, то термін виконання – 5 робочих днів.
Ст.20, Закон «Про доступ до публічної інформації».Ст. 30, 37, 47 «Закону про охорону культурної спадщини» |
Якщо виявлено пошкодження об’єкту культурної спадщини , звернутися з заявою про порушенняЗакону про охорону культурної спадщини по видання припису про зупинку будівельних робіт і подальші санкції.
|
9. |
Якщо будівництво супроводжується вирубкою дерев, з’ясовуємо, яка організація проводить роботи та перевіряємо наявність акту обстеження зелених насаджень. |
В акті повинно бути чітко зазначено кількість і порода дерев, які підлягають видаленню.п.7 Постанова КМУвід 1 серпня 2006 р. № 1045Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах.
|
Самостійно робимо фотофіксацію вирубки і складаємо акт. Робимо запити до екологічної інспекції та місцевої адміністрації, і у разі несанкціонованої вирубки пишемо повідомлення про злочин в поліцію чи заяву про проведення досудового розслідування в порядку ст.214 КПК України. |
10. |
Якщо будівництво розгорнулось поблизу водойми звернутися до місцевої адміністрації, відповідної екологічної інспекції, Басейнового управління водних ресурсів (БУВР) і до землевпорядної організації району. |
З’ясувати, чи не знаходиться новобудова у прибережній захисній смузі і чи не порушений окремий порядок надання та використання таких земель.Ст. 60 – 62 Земельного Кодексу УкраїниСт. 88 – 90 Водного кодексу |
Отримати принципові приписи. За ними уточнити подальшу стратегію.Бути готовими до ініціювання можливого судового процесу |
Таким чином, згідно зі статтею 376 Цивільного кодексу України, будівництво є законним лише за наступних умов:
-
воно здійснюється на спеціально відведеній для цього ділянці,
-
має всі необхідні дозволи,
-
проходить у цілковитій відповідності з проектом
-
і без порушення стандартних будівельних норм і правил
-
та за умови позитивного вердикту громадських слухань.
Недотримання будь-якої з цих вимог призводить до оголошення будівництва самочинним, після чого воно підлягає знесенню за рахунок забудовника.
Звертатися необхідно до місцевої адміністрації та управління державного архітектурно-будівельного контролю. Якщо порушуються екологічні умова – також до Екологічної служби.
У разі істотного відхилення від проекту, яке порушує суспільні інтереси, суд за позовом відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування може змусити забудовника провести перебудову. Позивачами у такій справі можуть бути лише вищезазначені органи.
Право на справедливий суд є фундаментальним правом людини, гарантованим Конституцією України та багатьма міжнародними актами. На жаль, в Україні досі існують серйозні проблеми із реалізацією цього права (як на стадії судового розгляду справи, так і на стадії виконання судового рішення). Але навіть не дивлячись на це, саме звернення до суду потенційно є найбільш ефективним засобом захисту ваших прав.
Радимо також користуватися послугами досвідченого юриста – це підвищить ваші шанси на перемогу в суді.
Таким чином, якщо органи державної влади або місцевого самоврядування не виконують своїх зобов’язань – не вкладаються в строки, не проводять перевірки, тощо – звертаємось до суду самостійно з позовом на дану службу.
Автори: Наталія Василенко, Наталія Мікула, Лариса Заливна
This entry was posted by Заливна Лариса on Червень 29, 2019 at 2:28 am, and is filed under Наші консультації. Follow any responses to this post through RSS 2.0. Коментарі та пінги заборонені. |
Коментарі заборонені.
Останні коментарі