Про результати вивчення питання дотримання прав, свобод та інтересів внутрішньо переміщених осіб в діяльності Київської обласної державної адміністрації, Київської міської державної адміністрації 

Коаліція громадських організацій переселенців “Соборна Україна”

м. Київ,  тел. 066 363 97 17,  066 766 99 31, 050 158 45 39,
e-mail:  alterpravo@gmail.com;lgseagull@ gmail.com; prostoillich@ukr.net
01 листопада 2016 р.  м. Київ

Інформаційна записка

Коаліція громадських організацій «Соборна Україна» разом з експертами, юристами провідної організації «Правозахисна організація жінок-переселенок «Воля до життя» у 2016 р.  вивчила стан дотримання прав людини внутрішньо переміщених осіб (ВПО) у Київській області у місті Києві.

Використані джерела інформації:

1) Отримана публічна інформація відповідно до запитів до Київської обласної державної адміністрації , Київської міської державної адміністрації щодо захисту і дотримання прав ВПО з боку органів влади;

2) Результати проведеної громадської експертизи діяльності Київської  обласної державної  адміністрації  з питань виконання законодавства у сфері реалізації прав людини та інтересів внутрішньо переміщених осіб у Київській області;

3) Соціологічне дослідження «Потреби, соціальний портрет і майбутнє ВПО» (301 анкета, ГУГЛ);

4) Звіт Кабінету Міністрів України про стан виконання у ІІ кварталі 2016 року заходів, передбачених Комплексною державною програмою  (Постанова КМУ №1094 від 16.12.2015);

5) Аналіз динаміки законодавства щодо ВПО, впливу на реалізацію прав ВПО новоприйнятих законів;

6) Моніторинг процесу інтеграції методом спостереження з включенням, методом вивчення контенту повідомлень у ЗМІ.

Результати:

І. За результатами аналізу, влада міста Києва, влада Київської області, як і центральна влада рівнів Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України не приділяють належної уваги розв’язанню проблем внутрішньо переміщених осіб, діють з запізненням, не визначили стратегії щодо ВПО.

 

  1. Не виконуються державна програма та парламентські рекомендації по ВПО, прийняті протягом останнього року:

а) Комплексна державна програма щодо підтримки, соціальної адаптації та реінтеграції громадян України, які переселилися з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції в інші регіони України, на період до 2017 року (Постанова Кабінету Міністрів України  №1094 від 16.12.2015 р.)

 

б) Рекомендації парламентських слухань на тему: “Стан дотримання прав внутрішньо переміщених осіб та громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України та на тимчасово неконтрольованій території в зоні проведення антитерористичної операції” (Постанова Верховної Ради України № 1074 від 31 березня 2016 р.)

 

  1. Відсутність проголошеної державної стратегії щодо ВПО, як і відсутність фінансування виконання вищезазначених Комплексної державної програми на 2016 -2017 роки, Рекомендацій Парламентських слухань дезорієнтують регіональну та місцеву владу і поглиблюють ситуацію кризи навколо ВПО в Україні настільки, що на це звернула увагу ООН.

 

  1. Дії уряду країни свідчать про те, що реально здійснюється курс на примусове повернення переселенців назад, тобто, на території, охоплені воєнними діями, через створення для людей несприятливих умов на місцях їх поселення і вже дворічного проживання. Здійснюється підхід до ВПО з позицій презумпції винуватості, що є порушенням всіх конституційних прав і Європейських, міжнародних стандартів і наближається до злочинів проти людяності.

 

3.1.До таких дій належать:

а) масове припинення виплат пенсій, соціальної допомоги та інших соціальних виплат через штучно надумані обставини;

б) безглузді перевірки ВПО за місцем проживання за принципом презумпції винуватості ВПО;

в) складання акту перевірки умов проживання пенсіонерів по незаконному для них документу (акту, затвердженому Наказом Мінпраці і соцполітики №95 від 28.04.2004), який не має відношення до даної ситуації і передбачався для мирного часу у випадках надання державної допомоги сім’ям з дітьми, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, надання населенню субсидій на житлово-комунальні послуги, а не для пенсіонерів у час війни, більш мобільні з яких вимушено стали переселенцями, менш мобільні –  залишилися на окупованій чи анексований  території або в «сірій зоні»;

г) перевірки фактів перетинання контрольно-пропускних пунктів в обох напрямках у Донецькій і Луганській областях для цілей контролю місцезнаходження пенсіонерів, в той час як пенсіонери мають право на отримання своєї пенсії на території свої держави, громадянами якої вони являються;

д) антиконституційне надання права якимсь стороннім комісіям виносити рішення про припинення чи поновлення пенсійних виплат пенсіонерам;

е) прив’язка виключно пенсіонерів-ВПО до Ощадбанку, що прямо порушує права людини, Конституційні права громадянина, Цивільний Кодекс України, Закон України «Про захист прав споживачів»;

ж) надмірне і незрозуміле для населення підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, які стали не підйомними для основної маси переселенців: високі тарифи зробили багатьох з них неспроможними оплатити проживання на квартирі. Власники квартир за причини перевірок і наростання неплатоспроможності почали відмовляти переселенцям в оренді житла. Деякі переселенці не витримують і повертається назад: у небезпеку, у окупацію, у війну.

3.2.Наслідки таких неправомірних  дій органів влади відносно пенсіонерів, мам з малолітніми дітьми та інших отримувачів виплат соціального страхування і соціальної допомоги стали порушення прав і свобод людини:

  • значне і різке погіршення матеріального стану і умов проживання ВПО, тобто свідомих громадян України, на своїй український території;
  • позбавлення сотень тисяч старих людей часто єдиного засобу до існування – пенсії;
  • позбавлення ВПО – людей, що опинилися в складних умовах життя – адресної допомоги держави ( 884 гр.);
  • порушення права людини на приватність, на свободу пересування, на свободу вибору місця проживання, на свободу вибору банку і способу отримання пенсії (через пошту чи через банк), на свободу від дискримінації;
  • зубожіння сотень тисяч людей, доведення людей до відчаю. Їм ніде подітися: «там війна, а тут знущання».

Зазначені дії та спроби штучно викликати повернення частини ВПО назад і в такий спосіб знизити масштаби переселення і інтеграції викликали певне соціальне напруження і недовіру частини ВПО до влади, але не вирішили проблеми: назад повернулося не більше 10 – 13 % ВПО, що погіршило імідж Уряду на всій території України і в світі. Адже люди вимушено зривалися  з безпечного укриття місць нового проживання у гірші умови. Це дискримінація жителів Донбасу з боку держави.

 

  1. Аналіз звіту Кабінету Міністрів свідчить, що Комплексна державна програма по ВПО не виконується. Виконання окремих заходів  проводиться фрагментарно і головним чином за рахунок часткового фінансування донорами, включаючи також проекти громадських об’єднань,  або ж в рамках діючих поточних цільових програм чи за рахунок залучення в малих обсягах коштів місцевих бюджетів, коштів державного резервного фонду. Органи влади вищого рівня ігнорують виконання прийнятих державних документів.
  1. Проблеми з ВПО у столиці України та в столичній області, на територіях яких проживають близько 200 тисяч, або понад 10% всіх ВПО в Україні, показово відбивають собою проблеми більшості ВПО в Україні, 80 відсотків яких розмістилося у великих промислових містах та передмістях східної та південної частин України та на Київщині.

Недоліки в роботі Київської обласної державної адміністрації та Київської міської державної адміністрації є показовими, тому заслуговують більш детального розгляду:

 

6.1. Станом на 1 листопада в області і місті Києві не розроблені регіональні програми щодо вирішення проблем ВПО.

Тобто фактично не виконані доручення КМУ, визначені Постановою Кабінету Міністрів України  від   16 грудня 2015 р. № 1094.

6.2. З боку влади міста і області немає єдиного підходу і спільної програми дій щодо вирішення проблем  ВПО в Києві та Київській області.

Немає усвідомлення у керівництва міста і області, що розробка програм в рамках Комплексної державної програми по ВПО у Київській обласній та в  Київській міській адміністраціях (також низки місцевих програм) не може йти у відриві одна від одної. Програми щодо ВПО по м. Києву і області мають бути взаємно узгодженими, оскільки люди реально живуть у мегаполісі з великою човниковою міграцією.

6.2.Аналіз зібраної інформації по Києву і Київській області показав, що в органах виконавчої влади страждає державна, зокрема, виконавча дисципліна.

Так,  керівництво Київської міської державної адміністрації (КМДА), всупереч вимогам Постанови Кабінету Міністрів України  «Про затвердження Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади» від 05.11.2008 р. № 976  протягом 7 (семи!) місяців не спромоглося видати розпорядження про сприяння проведенню громадської експертизи з питання виконання чинного законодавства про ВПО.   6.3.Київська обласна державна адміністрація (КОДА) посприяла проведенню громадської експертизи.Але отримавши експертні висновки і експертні пропозиції, протягом наступних 3 місяців на завершальному етапі не розглянула висновки та пропозицій на колегії  КОДА, не подала інформації про завершення та результати експертизи до Секретаріату Кабінету Міністрів відповідно до вимог Постанови КМУ № 976.

 

  1. З боку влади здійснено курс на погашення потенціалу переселенців як активного прошарку громадян.

Через недосконале і свідомо ускладнене законодавство і ігнорування їхніх проблем, переселенців перетворено в проблему приймаючих громад замість використання позитивного потенціалу ВПО як ресурсу розвитку приймаючих громад і територій. Саме такою проблемою бачать для себе переселенців посадовці з КОДА, КМДА, що вони продемонстрували своєю політикою на місцях. Особливо яскраво це проявилося у намаганнях виселити ВПО із гуртожитків, санаторії і т. д., у позбавленні частини переселенців законних пенсійних виплат, виплат соціальної допомоги.

 

ІІ. Висновки 

  • Міжнародний і набутий за 2 роки вітчизняний досвід свідчить, що проблему ВПО та їх інтеграції не можна розглядати як тимчасову.
  • Необхідна державна стратегія щодо ВПО на базі загальнолюдських, європейських цінностей
  • Необхідні успішні регіональні стратегії, які обов’язково мають передбачати заходи з інтеграції в приймаючих громадах в нових місцях проживання (локальної інтеграції), що в умовах посилення самоврядування виправдано і принесе користь країні, її європейському розвитку, мільйонам громадян, що стали вимушеними внутрішніми переселенцями.
  • Для формування таких стратегій необхідно подати до Уряду узгоджені рекомендації науковців, представників ВПО, бізнесу, міжнародних благодійних фондів (надходження від яких відтепер будуть акумулюватися у спеціальному Фонді в Україні), фахівців органів влади та ін. Це можливо зробити у формі заходу з широкими повноваженнями у сфері визначення перспектив і розвитку. Наприклад, національного круглого столу або всеукраїнської конференції з питань  реалізації прав людини та інтеграції внутрішньо переміщених осіб в Україні, узагальнення досвіду забезпечення конкретних видів інтеграції , в першу чергу шляхом вирішення житлового питання переселенців. Бажані учасники такого заходу:
  • представники органів влади: народні депутати, посадовці Міністерств, відомств, які працюють над розв’язанням проблем внутрішньо переміщених осіб;
  • представники Київської обласної державної адміністрації, Київської міської державної адміністрації, державних адміністрацій, місцевих рад областей і міст України, які мають позитивний досвід вирішення питання інтеграції внутрішньо переміщених осіб;
  • представники міжнародних благодійних фондів, донорів, установ
  • представники громадських об’єднань ВПО, волонтерських об’єднань, АТО, науковці, фахівці,
  • представники роботодавців, бізнесу, ЗМІ – разом 100 осіб

Член Коаліції громадських організацій ВПО

«Соборна Україна,

голова Луганської обласної громадської

правозахисної жіночої організації «Чайка»,

менеджер проекту                                                                  Лариса Заливна

 

Проект “Внутрішньо переміщені особи у Києві: від проблеми – до ресурсу розвитку приймаючих громад” виконується громадською організацією «Правозахисна організація жінок-переселенок «Воля до життя» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні .

Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США. / Supported by the Democracy  Grants Program of the U.S.Embassy in Ukraine. The views  of the authors do not necessarily reflect the official position of tht U.S. Government