Проходячи курси Громадських радників у Києві, ми, три Громадські радниці, виконали курсову роботу, пов’язану з запобіганням і протидією незаконним забудовам. Тему обрали самостійно як актуальну. Ми вивчили питання, пов’язані з випадками руйнації приватного сектору потворними, не погодженими з жителями забудовами. Нас це тривожило.Ми всі

особисто були задіяні у супротиві беззаконням відносно приватного сектору чи культурної спадщини. Ми побачили, що порушення стали якоюсь пошестю. Столиця Київ вражає незаконними забудовами, що руйнують його багатство – його історичну, архітектурну, ландшафтну цінність, погіршують життя мільйонів людей. Місто Ірпінь страждає від незаконних забудов на торф’яних болотах, річках і річечках, перетворюючись з невиданої краси міста у задушливий кам’яний мішок, особливо при підземнному горінні торфу. Мальовниче село Гнідин на порозі забруднення озера Золоче і наступу на нього будівельного сміття нуворишів.

Таких випадків – багато. Люди обурюються, а як це зупинити  – не знають.

Нижче ми описуємо  послідовність дій громадян для запобігання і боротьби з незаконними забудовами.

Передусім зауважимо, що наміри забудови спочатку, ще на етапі планів, мають погоджуватися з сусідами (їх підпис), з громадськістю (обов’язкові Громадські слухання перед прийняттям Генерального плану забудови міста, перед початком якогось будівництва, що впливає на умови проживання у будинках поруч з ним).

Арбітрами у спорах виступають місцева влада, державна архітектурно-будівельна інспекція (ДАБІ), Екологічна інспекція, суд, громадськість.

.

Перелік дій в разі виявлення ймовірно незаконного будівництва

у зоні садибної житлової забудови

Зверніть увагу:
наприкінці під таблицею – ознаки незаконності забудови
(або – що вважається законнгою забудовою)

План дій

Мета і нормативна база

Ваші дії у разі виявлення порушення

1.

Запитати у забудовника безпосередньо – документи, що посвідчують право на земельну ділянку, будівельний паспорт, тощо

З’ясувати, що будується і побачити (скопіювати) дозвільні документи.

Спроба вирішити проблему за допомогою комунікації.

2.

Запросити інформаційну довідку з «Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» – на земельну ділянку.

https://kap.minjust.gov.ua/services?keywords=

Дізнатися хто власник, кадастровий номер, чи нема обтяження на землю.

 

Ст. 3, 19 Закон про доступ до публічної інформації

Ст.1, 8,10 , 53,55, 59,65,73, 96, 96-1,152 та ін. Кодексу України  про адміністративні правопорушення

Створюємо ініціативну групу, гуртуємо громаду.

 

Вивчаємо законодавчу базу.

Викликаємо поліцію, для того, щоб зафіксувати здійснення робіт без дозвільної документації.

Пишемо заяву в ДАБІ з вимогою провести перевірку та вжити необхідних заходів щодо припинення незаконної забудови.

 

Пишемо заяву (краще колективну) в Прокуратуру – місцеву, обласну, генеральну.

Порівнюємо з зазначеними планами те, де і як проводиться підозріла забудова.

У разі порушень вибудовуємо стратегію протидії і запобігання незаконному будівництву – окрему для кожного конкретного випадку.

3.

Замовити витяг з Держгеокадастру.

https://map.land.gov.ua/kadastrova-karta

За допомогою кадастрового номеру дізнатися цільове призначення землі.

 

4.

Отримати інформацію про генеральний план та план зонування, якщо такої інформації нема у відкритому доступі -робимо запит на інформацію до держадміністрації.

Дізнатися чи цільове призначення землі відповідає Генеральному плану та плану зонування  території.

Якщо це історичне місце – звернути увагу на наявність у генеральному плані історико-архітектурного опорного плану, відповідно до змісту якого можуть накладатися планувально-просторові обмеження для забудови.

 

ДБН Б.2.2-12:2018, п. 13.1;

 

Ст. 17, п.11 ЗУ « Про регулювання містобудівної діяльності»

5.

Зробити запит до ДАБІ (Державна архітектурно-будівельна інспекція)  та  місцевого відділу архітектури про інформацію щодо отримання забудовником дозволу на будівельні роботи. https://dabi.gov.ua/declarate/list.php

Дізнатися, що за роботи проводяться за даною адресою та чи є

повідомлення на початок підготовчих  робіт

або повідомлення про початок будівельних робіт та будівельний паспорт для початку будівництва.

 

Запит на публічну інформацію – відповідь протягом 5 робочих днів.

Постанова Кабміну від 13 квітня 2011 р. № 466, п. 4,5;

 

Ст.34  ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності»;

 

ст. 20  ЗУ «Про доступ до публічної інформації»

6.

Подати заяву до ДАБІ з вимогою перевірити чи дотримується забудовник будівельних норм і наскільки фактично виконані роботи відповідають будівельному паспорту.

ДАБІ повинні провести перевірку і дати відповідь протягом 30 днів, а у разі виявлених правопорушень накласти штраф, термін виконання якого – до 54 днів.

Постанова КМУ «Про затвердження порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності»

Крім того, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі – припис).

У приписі обов’язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.

Ст.20 ЗУ «Про звернення громадян»

ЗУ «Про відповідальність та правопорушення у сфері  містобудівної діяльності»

Ст. 376 Цивільний Кодекс України

Треба робити запит про результати перевірки.

В разі бездіяльності ДАБІ – подавати на неї судовий позов.

Конституція України, ст.55

7.

Зробити запит до органів місцевого самоврядування щодо проведення громадського обговорення для врахування громадських інтересів.

З’ясувати чи проводились громадські обговорення під час затвердження містобудівної документації.

Ст. 21 закону «Про регулювання містобудівної діяльності»

 Постанова КМУ від 25 травня 2011 р. N 555 «Про затвердження Порядку проведення громадських слухань до врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні»

Вимагати врахування інтересів громадськості шляхом написання протестів. Можливі відповідні позитивні зміни у генеральному плані населеного  пункту, плані зонування територій, детальному плані територій.

8.

Якщо об’єкт розташований в зоні охорони пам’яток, робимо запит на публічну інформацію до Міністерства культури або Департаменту культури відповідної місцевої адміністрації.

Отримуємо копію охоронного договору та копію дозволу на виконання будівельних робіт на території пам’ятки; оскільки це запит на публічну інформацію, то термін виконання – 5 робочих днів.

 

Ст.20,  Закон «Про доступ до публічної інформації».

 Ст. 30, 37, 47 «Закону про охорону культурної спадщини»

Якщо виявлено пошкодження об’єкту культурної спадщини , звернутися з заявою про порушення

Закону про охорону культурної спадщини по видання припису про зупинку будівельних робіт і подальші санкції.

 

9.

Якщо будівництво супроводжується вирубкою дерев, з’ясовуємо, яка організація проводить роботи та перевіряємо наявність акту обстеження зелених насаджень.

В акті повинно бути чітко зазначено кількість і порода дерев, які підлягають видаленню.

п.7 Постанова КМУ

від 1 серпня 2006 р. № 1045

Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах.

 

Самостійно робимо фотофіксацію вирубки і складаємо акт. Робимо запити до екологічної інспекції та місцевої адміністрації, і у разі несанкціонованої вирубки пишемо повідомлення про злочин в поліцію чи заяву про проведення досудового розслідування в порядку ст.214 КПК України.

10.

Якщо будівництво розгорнулось поблизу водойми звернутися до місцевої адміністрації, відповідної екологічної інспекції, Басейнового управління водних ресурсів (БУВР) і до землевпорядної організації  району.

З’ясувати, чи не знаходиться новобудова у прибережній захисній смузі і чи не порушений окремий порядок надання та використання таких земель.

Ст. 60 – 62 Земельного Кодексу України

Ст. 88 – 90 Водного кодексу

Отримати принципові приписи. За ними уточнити подальшу стратегію.

Бути готовими до ініціювання можливого судового процесу

 

Таким чином, згідно зі статтею 376 Цивільного кодексу України, будівництво є законним лише за наступних умов:

  • воно здійснюється на спеціально відведеній для цього ділянці,

  • має всі необхідні дозволи,

  • проходить у цілковитій відповідності з проектом

  • і без порушення стандартних будівельних норм і правил

  • та за умови позитивного вердикту громадських слухань.

Недотримання будь-якої з цих вимог призводить до оголошення будівництва самочинним, після чого воно підлягає знесенню за рахунок забудовника.

Звертатися необхідно до місцевої адміністрації та управління державного архітектурно-будівельного контролю. Якщо порушуються екологічні умова – також до Екологічної служби.

У разі істотного відхилення від проекту, яке порушує суспільні інтереси, суд за позовом відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування може змусити забудовника провести перебудову. Позивачами у такій справі можуть бути лише вищезазначені органи.

Право на справедливий суд є фундаментальним правом людини, гарантованим Конституцією України та багатьма міжнародними актами. На жаль, в Україні досі існують серйозні проблеми із реалізацією цього права (як на стадії судового розгляду справи, так і на стадії виконання судового рішення). Але навіть не дивлячись на це, саме звернення до суду потенційно є найбільш ефективним засобом захисту ваших прав.

Радимо також користуватися послугами досвідченого юриста – це підвищить ваші шанси на перемогу в суді.

Таким чином, якщо органи державної влади або місцевого самоврядування не виконують своїх зобов’язань – не вкладаються в строки, не проводять перевірки, тощо – звертаємось до суду самостійно з позовом на дану службу.

Автори: Наталія Василенко, Наталія Мікула, Лариса Заливна